torsdag 13 november 2014

Att medvetandegöra

Det är modernt med mindfulness. Det vill säga att en ska bli medveten om något. Varför en måste ta in ett engelskt ord för detta? Det är väl lite onödigt, men en vänjer sig.

Jag har inte helt förstått vad kurser i mindfulness egentligen går ut på. Men jag antar att det handlar om att lära känna sig själv på ett eller annat sätt. Detta är säkert bra. Men vad är det hos en själv som en vill lära känna och utveckla. Jag har uppfattat det som om det har mycket med t.ex. den egna kroppen att göra. Vad man utvecklar t.ex. genom att gå på gym och bli medveten om sina kroppsliga styrkor och tillkortakommanden. Det verkar lite egocentrerat, liksom hela vår tillvaro har blivit egocentrerad.

Idag lyssnade jag på Radioprogrammet Meny. Jag förväntade mig det gamla vanliga, lite god matlagning, lite tips om råvaror, någon trevlig människa som lära mig lite nytt att tänka på. Jag fick allt detta och dessutom något som jag aldrig har hört talas om förut. Det nya ämnet hette "Mindful eating". Jodå, det finns kurser i det också. Där får en lära sig att bli medveten om hur en äter. Det kanske är bra. Men när jag fick ett exempel på en övning, som man kunde göra för att få lite medvetenhet i ämnet,  blev jag nästan full i skratt. En skulle lägga ett äpple framför sig och koncentrera sig på detta. Sedan skulle en ta sex andetag. Vid de första andetaget skulle en ta in de känslor man fick för äpplet - maten. Sedan skulle en tänka på t.ex. "vad gör äpplet för min kropp?" Eller "Behöver jag äta detta äpple just nu?" Osv.

Jo, jag skrattade först. Men sedan satte jag skrattet i halsen. Jag såg framför mig alla svältande barn, som finns i världen. Och jag tänkte att det vore väl bättre att lägga sin energi på skaffa mindfulness- medvetenhet om hur min omvärld ser ut och förhålla sig till det.

Hur blev vi så egotrippade?

Inga kommentarer: