söndag 8 november 2009

Höst, mat och vin



Helgen går i ätandets och drickandets tecken. Ja, lite höstjobb ute vid stugan har det också blivit.

I fredags var vi på vinprovning i glada vänners lag. Om detta och konsekvenserna för vissa har min bloggkompis oboyobagheera skrivit. Jag ska inte uppehålla mig så mycket vid provningen utan fastmer orda lite om den inspiration till helgens mat, som vi fick.

Vi provade nyheter i november, tre röda och ett vitt. Det vita var en österrikisk riesling som föranledde oss att trava iväg till fiskaffären och köpa en bit laxfilé (tyvärr var inte utbudet det allra bästa på lördag middag). Lax kan man ju i alla fall hitta på något att göra av. Det blev lite man tager vad man haver. I stugan hade vi räkor i frysen, som jag tänkt använda till en toast till förrätt. Vi ändrade oss emellertid och jag gjorde en sås till laxfilén, som maken stekte. Såsen gjorde jag på hummerfond, fransk vermouth och grädde som fick reducera och tjockna lite. Sen blandade jag i de skalade räkorna. Maken stekte laxen till perfekt konsistens, alltså inte helt genomstekt utan med en rå kärna i mitten. Till detta pressad potatis. Vi blev proppmätta och nöjde oss med kaffe, mintchoklad och en skvätt calvados till efterrätt.

Idag på förmiddagen arbetade vi av oss lite av mättnaden genom att släpa hem röjningsved från skogen. Det blir många sköna bastubad av det jobbet.

Nu ska jag strax börja med Fars dags-middagen. Det blir en klassiker - kalvfilé Oscar, dock inte med hummerklo men väl med havskräfta. Och vinet blir förstås ett av de vi provade i fredags - en argentinare denna gång.

1 kommentar:

Kristina sa...

Ja det var bättre än min! Hoppas jag kan få samma inspiration när/om min energi återvänder någon gång i framtiden. På det sättet får man ju njuta dubbelt. Hälsningar Kristina