söndag 15 november 2009

Mina anfäder - knektarna

Mina anfäder är till absolut största delen sysselsatta i två yrken - knektar och torpare. Och knektar var ju också torpare när de inte var inkallade. Några bytte sysselsättning som t.ex. min mormors far, som ärvde soldattorpet efter sin far, men som sedan tog avsked och blev handelsman. Jag har hittat ett par hantverkare, en skomakare och en skräddare. Det finns några hemmansägare också. Där finns också i senare generationer några textilarbetare som min morfar far.

De flesta knektarna finns på mina morföräldrars sida. Man kan ju fundera på om det finns någon rationell orsak till detta, men troligen är det en slump. Min farmor kom från en annan del av Sjuhäradsbygden och där finns fler självägande bönder, kanske detta har viss betydelse.



Jag blir så fascinerad av alla dessa namn och årtal, så jag har svårt att slita mig från datorn. Det blir många frågor att ställa till historien. Hur levde de här människorna, hur såg deras vardag ut, hur såg samhället ut osv. De flesta av mina indelta soldater verkade ha levt ganska fredligt trots sitt krigiska värv. Men jag har i alla fall hittat två som verkligen varit ute i krig enligt dokumenten.
Den förste var min morfars farmors farfars far. Han hette Nils Persson Hagman och var född 1725. Nils blev antagen som soldat för rote 1071 den 12 november 1747. Han var då 22 år gammal. 1774 hade han avancerat till korpral. Vid mönstringen i Borås den 21 oktober 1785 får han avsked med noteringen: "Tjänt längen och bevistat Pommerska kriget, får avsked och anmäld till underhåll". Nils var 59 år och hade tjänat i 37 år. Han kom alltså hem med livet i behåll efter sin krigstjänst. Han avled 1804 81 år gammal.
Värre gick det för den andre. Det var min morfars morfars morfar, Anders Persson-Gren född 1776. Han rapporteras som död 1806 i slaget vid Stralsund och blev alltså bara 30 år och efterlämnade änka och fyra små barn.
Mina gamla historiekunskaper räckte inte till för att komma ihåg omständigheterna vare sig kring Pommerska kriget eller slaget vid - eller snarare belägringen av- Stralsund, så jag gav mig ut på nätet och letade. För den som är intresserad tipsar jag om följande länkar: http://sv-wikipedia.org/wiki/Pommerska_kriget och http://www.interaktivhistoria.se/sistaslaget/historia.html.

Inga kommentarer: