fredag 14 oktober 2016

Resan till rötterna

Veckan före midsommar började vår resa till Norra Norrlands inland och fjälltrakter. Den resan hade varit planerad ganska länge, åtminstone ett år. Den kom att bli ett fantastiskt äventyr, fyllt av känslor, minnen och nya upplevelser.

Maken och därmed också våra barn och barnbarn, har sina rötter i detta förunderliga landskap. Byn heter Lappeasuando och är belägen på båda sidor om Kalix älv, som utgör gräns mellan Kiruna och Gällivare kommuner. I byn finns bron som förenar dessa kommuner.

Vi har gjort den långa resan många gånger genom åren. Vi har bott på olika ställen, mest i södra Sverige. Men under fem år på 1960-talet bodde vi faktiskt i Luleå och Boden. Då var det ganska nära, inte mer än trettio mil från Boden till Gällivare. Det räknades som nästgårds. Från Kalmar, där vi sedan hamnade tog det tjugosex timmar med tåget. Det blev det färdmedel vi använde på vintern. På sommaren bilade vi. Det brukade ta tre - fyra dagar med övernattningar i tält eller hos släkt och vänner utefter vägen.

Nu åkte vi bekvämt med äldste sonen och hans fru i deras nya bil. Från Sävsjö i Småland till Umeå. Etthundra mil på en dag. Övernattning på vandrarhem och vidare de femtio milen, som var kvar till Gällivare andra dagen.

Den här resan hade planerats sedan länge, som sagt. För första gången sedan barnen var små, skulle vi försöka träffas allihop på en gång i barndomslandet. Det hade börjat med att maken och jag, tillsammans med makens syster och svåger hade planerat att passa på att ta några dagar i fjällvärlden, när vi samtidigt skulle hälsa på i Gällivare. När ätteläggen hörde talas om detta, deklarerade de, att de också ville följa med. Så vi samlades från olika håll och med olika färdmedel och det blev en resa som jag aldrig kommer att glömma.

Väl framme i Gällivare dagen före midsommarafton, skyndade vi oss att proviantera och sedan bar det iväg till Lappeasuando och makens systers och svågers stuga vid det gamla hemmet. Vi hade verkligen tur med vädret.

Det är många år sedan jag såg midnattsolen. Måste ha varit någon gång på 70-talet, när vi bilat upp. Nu fick vi återse det rullande, strålande klotet tre nätter i rad. Jag kan inte riktigt förklara de känslor en sådan naturupplevelse framkallar. Att stå vid det breda selet vid den mäktiga Kalixälven, tillsammans med nära och kära och känna det storslagna, det ursprungliga och det närvarande. Det var som om tiden stod stilla.

Det gjorde det nästan också. Stod still alltså. När jag tittade på min väderapp i telefonen, stod det att solen gick ner kl 02.00 och den gick upp vid kl 02.00. Det kändes lite underligt.

Det blev en mysig midsommarafton. Sonen körde till Kiruna och hämtade dottern, som kom med flyg från Stockholm. Sen klädde vi till och med en liten stång. Det var inte svårt att få tag på material till den. Fantastiskt mycket midsommarblomster. Men också väcktes vemodet. Jag gick med min svägerska utefter de gamla tegarna, nu igenvuxna med sly. Knappt märkbara stigar.  De långa dikena som min svärfar grävt för hand för att kunna få odlingsbar mark går inte längre att skönja.

Det blev ett par sköna dagar med trivsamt umgänge, härliga bastubad, god mat från grillen och till och med en middag på världshuset på andra sidan älven. Och en fin utflykt till Killingi, inte att förglömma.

Men vi stannade inte bara i Lappeasuando. En av våra ursprungliga planer var att vi skulle ta några dagars vistelse i fjällvärlden. Maken och svågern har gjort många turer i Lapplandsfjällen genom  åren. Ibland med sönerna och en gång också med dottern. Men svägerskan och jag har länge haft dåliga ben och har inte kunnat hänga med på långa vandringar med packning och allt. Nu ville vi också njuta av fjällivet utan dessa strapatser. Det fick bli stugor istället och lite kortare turer utan stor packning.

Vi hade bokat stugor och även hotellrum i Björkliden. Där anslöt även andre sonen med familj inklusive hund. De hade rest med tåg från Småland direkt till Björklidens station utefter Malmbanan. Nu var vi samlade allesammans, saknade bara två sonsöner som var tvungna att stanna hemma och jobba.

Tyvärr hade vi inte lika fint väder de fyra dagar vi vistades där. Men ungdomarna gick långa turer även fast det regnade en dag. Vi seniorer tog det lite lugnare, men det blev några vändor uppe på högplatån ovanför hotellet.

En behöver inte gå så långt innan vildmarkskänslan blir påtaglig. Det är så storslaget i fjällvärlden. Vyerna är hänförande. De mäktiga bergen, och det klarblå glittrande Torne träsk, Sveriges sjätte största sjö, Sveriges näst djupaste sjö och Skandinaviens största fjällsjö. En känner sig så liten, men ändå så närvarande, när en står och tittar ut över allt detta, den stora sjön nedanför fötterna och Lapportens silhuett i fjärran. Och när en därtill fick höra blåhakens sång bland videbuskar och dvärgbjörkar, då kan en inte begära mer.

Men det finns också en mikrovärld i fjällen, som fascinerar mig lika mycket, ibland faktiskt mer än de storslagna utsikterna.det äralla de fantastiska växter, som kläder marken, där en trampar fram.
Vilket överflöd av blommor vid just den är tiden. En del har vi hemmavid också, men det mesta av floran i fjällen, finns ju just bara där. Tyvärr har mina anteckningar försvunnit, och min fjällflora finns i stugan, så jag kommer inte ihåg alla arter, men den här vita lilla anemonen kan jag. Det är Lapplands landskapsblomma, fjällsippan, som blommade ymnigt.

Det var mycket vatten i jokkar och raviner. Den här formationen tror jag kallades "Djävulsfallet" eller något ditåt. Jag är en dålig fotograf med en vanlig mobilkamera och bilderna ger inte på något sätt rättvisa åt verkligheten, men kanske det ändå går att föreställa sig bruset av vattenmassorna, som kastar sig ner i ravinen.

Efter vistelsen i Björkliden splittrades gruppen. Daniel och Anna stannade i Kiruna för att hälsa på goda vänner och köra en annan väg hem till Småland. Sara tog flyget tillbaka till Stockholm Och vi andra tog en ny tur till Lappeasuando, där Mattias med familj också fick tillfälle än en gång få känna samhörigheten och anknytningen till denna plats på jorden. Eller som Daniel uttryckte det "En av de viktigaste platserna i mitt liv". Det blev också sång och musik en kväll. Svåger Helge i Skaulo hade fixat en gitarr, som ju Mattias trakterar med den äran. Både roligt och stämningsfullt.

Till sist ville jag lägga in en ungdomsbild på mina svärföräldrar Hanna Elisabeth och Lars Levi Andersson, som en gång flyttade till den här platsen och med egna händer bröt marken, som nu börjat växa igen. Men vi som fått vara här kommer aldrig att glömma deras gärning.

17 tim
Gudrun Johnson
Gudrun Johnson Jag förstår att det var fantastiskt. Kanske ert livs resa....
Sluta gilla · Svara · 2 · 17 tim

Vendla Andersson har svarat · 1 svar
Mona Skoglund
Mona Skoglund En fin berättelse från er resa. Du beskriver så levande jag känner tom de frisks dofterna. Ser den glödande solen o skönjer vemodet i vandringen du och svågern gjorde. Tack för att jag fick följa mrd en bit. Ha en bra helg.
Sluta gilla · Svara · 2 · 16 tim
Gun-Britt Persson
Gun-Britt Persson En underbar resa, förstår en. Tårar kommer i ögonen när jag läser det du skriver.
Sluta gilla · Svara · 1 · 15 tim
Gullevi Johnsson
Gullevi Johnsson Vilken resa ni gjort.Du skriver så berättande.Du var ju så duktig på det när vi gick i skolan kommer jag ihåg.Tack för reseskildring.

Vendla Andersson har svarat · 1 svar
Bengt-Arne Bergman
Bengt-Arne Bergman Tack för en underbar reseskildring! Jag var i tankarna med er hela tiden och "min plats på jorden" ligger ju bara 20 mil söder om Lappeasuando.
Sluta gilla · Svara · 1 · 14 tim
Barbro Krancher
Barbro Krancher Så trevligt det var att läsa om er resa. Du formulerar dig så fantastisk bra. 🌞
Sluta gilla · Svara · 1 · 12 tim
Margaretha Larsson
Margaretha Larsson Har precis läst om er resa och sa till Janne att vi får åka norrut i sommar längtade upp när jag läste om midnattssolen
Sluta gilla · Svara · 1 · 11 tim
Leif Arvidsson
Leif Arvidsson Vilka minnen! En liten tår kryper fram i ögonvrån när bilderna från Lappeasuando väcks till liv. Slåttern, mandelpotatislandet, jordgubbarna och inte minst alla turer på älven med fiske i olika former. Samlingarna med alla bröder, systrar och kusiner inte att förglömma.
Sluta gilla · Svara · 1 · 10 tim
Marianne Johansson
Marianne Johansson Detta var en fin berättelse, jag följde dig i somras
Sluta gilla · Svara · 1 · 58 min
En vän skriver en kommentar ...
Vendla Andersson

Skriv en kommentar...

Välj fil

B E sa...

Vilken härlig berättelse från er resa uppe i norr. Jag har ju anknytning till trakten och brukar alltid när jag är i grannbyn Piilijärvi ta den korta turen till älven vid Lappeasuando. Mitt mest fantastiska minne därifrån var en tidig junidag när Christina och jag kom precis som isen gick upp och stora isflak pressades upp med våldsam kraft. Det är också en upplevelse att stå på den gamla bron och se den mäktiga Kalixälven och det vackra landskapet runt omkring.

Skogsviola sa...

Visst var det en härlig resa och roligt att så många kunde vara med, Det är så många tankar och minnen som kommer till mig när jag återser min hembygd. Gården där som barn jag lekt, älven med otaliga fisketurer sommar såväl som vinter, forsens sång som jag lyssnat till så många sommarkvällar. Jag tog mig också en tur till tegarna och kunde se hur naturen bara på några årtionde tar tillbaka det som människan med svett och möda har skapat. Jag upplevde både vemod och sorg och kunde inte hindra tårarna. Jag tänkte att de får fukta de gamla igenväxta krondiket som mina föräldrar grävt en gång i sin ungdom för en bättre framtid.
Tack min Kära för din vackra ordkonst! Tack också att Du så enkelt och naturligt tog till Dig den kultur och livsmiljö som präglat mig.
Inge

Skogsviola sa...

Ovanstående kommentar skrev maken, men eftersom legitimeringen krånglade fick vi gå vägen via mig vid publiceringen. Min kommentar till hans gjorde också mig tårögd. Vilken respons jag fått på detta inlägg! Tack alla som hört av sig!

Hannele på Hisingen sa...