söndag 10 juni 2012

Fotboll!

Här har jag bänkat mig framför TV:n för att titta på fotboll. En sport, som jag inte är speciellt intresserad av utom möjligen damfotboll och framför allt när sondottern Tilda spelar. Men nu sitter jag här och glor på Italien-Spanien. Det har nyss börjat, jag kan sitta avslappnad eftersom Sverige inte spelar och det är riktigt intressant. Det rör sig tydligen om ärkerivalerna och Italien är nederlagstippade, säger experterna. Just nu får Italien frispark nära mål. Dom ställer upp sig i mur och håller sig i skrevet, rädda som dom är om sitt allra heligaste. Målvakten räddar, ett som jag förstår riktigt skarpt skott.

Det är massor av folk på läktarna, mest spanjorer verkar det som. Jag är fascinerad av hela spelet runt om. Det är jätteintressant med publikbilderna. Vad är det i denna sport, som får mogna män och kvinnor att måla sig i ansiktet och sätta på sig konstiga peruker i favoritlagets färger. För att inte tala om TV-folket. André Pops är som vanligt studiovärd. Honom känner jag till, eftersom jag ser de flesta skidtävlingar på TV. Då brukar han vara klädd i en bylsig tröja och se avslappnad ut. Nu har han mörkblå kostym, vit skjorta och slips och näsduk i bröstfickan! Och genast blir han inte alls lika avslappnad. Bäst är gamle Arne Hegerfors! Han sitter avslappnad i en fåtölj och talar om gamla tider.

Nu har matchen pågått i 20 minuter. Några mål har det inte blivit än, men jag tycker att Italien än så länge klarar sig bra. Det var ju trots allt där jag firade min födelsedag. Så jag håller nog lite på dom i alla fall!

2 kommentarer:

messan sa...

Har sett på fotboll Sverige....men det gick inte så bra...som jag hade hoppats på:).
Ha det gått hos dig!
Varma kramar

Polargrevinnan sa...

Ja, nu har du blivit firad riktigt ordentligt. Det var ett digert program. Jag tycker att det är ett fint sätt att fira någons födelsedag.
Just att det ordnas av släkt och vänner. Det är jobbigt att ordna en födelsedag och det är nog mest vanligt att det är jubelaren som bjuder in till fest. Jag stack ju iväg till Thailand och talade om att jag inte ville ha någon uppvaktning när jag kom hem. Lite har det blivit och jag tackade och tog emot.
Jag hoppas att jag har grattat dig när det begavs Men än en gång ett stort GRATTIS och en önskan att du får många lyckliga år.
Jag fyllde 80 och det känns lite vemodigt - framtiden krymper.
Ha det bra.
Kram Viola