söndag 15 juli 2012

Renovering en regnsommar


Vi har i ett par år planerat att lägga ett nytt tak över vår altan. Nu ska det äntligen bli av. Taket är beställt och ligger och väntar på Holgers Bygg. Om en dryg vecka kommer ätteläggen och ska hjälpa oss att få upp taket. Detta föranleder en del förberedelsearbete, bl.a. det enda som jag någorlunda behärskar i detta sammanhang, nämligen målning. Men så är det ju det här med vädret! Denna regniga sommar är den absolut sämsta möjliga för detta jobb. Det har regnat så mycket att vi inte ens har tyckt att det varit lönt att åka och skaffa virke till de reglar, som taket ska vila på (i det sammanhanget har jag lärt mig ett nytt begrepp - kortlingar). Inte förrän igår blev det av och idag har vi börjat måla. Jo, hittills har det gått bra, jag har grundad ena sidan på alla bräderna. Väntar nu på att de ska torka, så att den andra sidan blir klar idag, för i morgon ska det bli mer ihållande regn igen, hör jag just nu SMHI basunera ut på radion.

Håll tummarna för att vi fixar projektet!

2 kommentarer:

Gun-Britt Persson sa...

Håller tummarna att blåsten hjälper till så färgen torkar fort och att det INTE blir regn!

Skogsviola sa...

Hej Gun-Britt och tack för kommentaren. Tyvärr var vi lite för snåla när vi köpte färg, så vi blev inte färdiga, men det som blev, blev torrt!