onsdag 4 juli 2012

Sol, sommar och bad!


Så kom då sommaren äntlige n, i alla fall för några dagar! Och det precis när Albin och hans kompis Josef har kommit och stannat hos oss några dagar. Det har varit mycket badande. Ett uppdämt behov, kan man tänka efter denna kalla och regniga juni. Men nu är det varmt i vattnet och killarna har varit som fiskar i vattnet. Visst, i måndags, när det fortfarande var regnigt blev det Stadsparksbadet, där Albin vann rutchbanetävlingen - ett minst sagt lyckat inslag. Men igår och idag blev det bad i naturliga sjöar, dels vår egen lilla "môssasjö" och idag den vackra Frisjön, med riktig badplats. Jag tror ungarna var i vattnet minst två av de tre timmar vi var där och när vi kom tillbaka till stugan, blev det bastu och mer dopp i sjön!

Albin är nu elva år. När jag själv var i den åldern cyklade jag i stort sett varje dag om sommaren till vår fina badplats, Hanatorp i Öresjön. Badkappa och baddräkt i ett bylte på pakethållaren och kanske en kasse på styretmed något att dricka och lite frukt. Jag kan se mig själv på min röda cykel, som senare omlackerades och blev blå. Det gick så fort att åka till sjön, nerförsbackar hela vägen nästan. Värre var det när man skulle hem. Jag minns att jag tänkte att det borde varit tvärt om. Det var på vänstertrafikens tid och jag ser mig själv släpandes på cykeln uppför backarna på vänstra sidan av vägen!

Sen kom tonåren och badplatsen blev en samlingsplats för ungdomar, särskilt som SSU hade en minigolfbana alldeles intill och på idrottsplatsen, som också låg i närheten anordnades dans på utedansbana, med fina artistuppträdanden, Lill-Babs var där, kommer jag ihåg och Karl Gerhard....!

Ja, man kan förlora sig i minnen vid betraktandet av ett par småkillar med läsk och bullar vid en badplats någonstans i Sjuhäradsbygden. I morgon kör vi hem till Småland med gossarna. I Sävsjö finns det sjöar på alla håll. Hoppas bara att vädret står sig!

Inga kommentarer: