fredag 14 september 2012

Maria, Jesu moder och jungfru?


För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om Eva. Ja, ni vet hon som smakade på frukten från kunskapens träd och blev utkörd ur paradiset. Eva skildrades av konstnären som en ung oskuldsfull tonårsflicka. I torsdags kväll fick jag ta del av ett samtal om en annan betydelsefull  tonåring i Bibeln, Nya testamentet denna gång. 

Samtalet skedde i Carolikyrkan mellan Ulrika Knutsson, journalist och författare och Åke Bonnier, nybliven biskop i Skara stift.  Samtalsledare var Borås Tidnings chefredaktör, Stefan Eklund.

Och kvällens huvudperson då - jo, Maria Jesu moder, kanske lika känd som jungfru Maria, hon som utsågs av Gud att föda hans son. Till skillnad från Eva lär hon ha funnits på riktigt, hon är liksom sonen också en historisk person. Annars är de varandra ganska lika, Eva och Maria,  tycker jag. Maria var kanske inte mer än 13 - 14 år när hon mötte ängeln, som kom med budskapet om vad som väntades av henne. Hon fann sig i sitt öde, efter att först ha blivit förskräckt och rädd, sade hon till Ängeln Gabriel. "Se. jag är Herrens tjänarinna; ske mig såsom du har sagt." Eva fick också finna sig i Guds befallning. Att skaffa sig kunskap var inte förenligt med att tjäna Gud. Därför blev hon förvisad ut ur Paradiset.  Och stackars Adam fick snällt följa med. Men - än en gång - Ormen, vem var han?!

Nu var det dock Maria det gällde. Samtalsparterna Ulrika och Åke, vad hade de att säga om Maria? Jaa, jag måste säga att Åke Bonnier verkar vara en väl påläst man och han uttryckte sig mycket vältaligt, men jag minns inte så mycket av vad han sade. Kanske lite väl invecklat. Ulrika Knutsson har jag lätt för. Jag gillar henne som både författare, krönikör och recensent. Hon anlade ett feministiskt perspektiv på ämnet, naturligt nog, och plockade fut citat ur Bibeln som visade att Maria inte var något undergivet mähä, trots citatet ovan. Hon tog sig an sin uppgift med styrka och kraft och har hållit som förebild och helgon långt mer än vad hennes textmässigt ganska undanskymda plats hon har i Bibeln.
 
Så var det nu detta med jungfrufödsel. Hur gick det egentligen till?! När ängeln kommer till Maria och talar om för henne att hon ska föda en son, säger hon: "Men jag har ju inte varit när någon man". Och Gabriel, vem han nu var, talar om för henne att det ordnar sig ändå, hon skall uppfyllas av helig ande. Det låter ju rätt otroligt i alla fall för en tvivlare som jag, och jag är väl inte ensam. För Åke Bonnier var det inga problem. Gud är så stor och har gjort märkligare saker än detta, förklarade han trosvisst. Ulrika är förstås mera skeptisk, men menade att det är en oviktig sak hur Maria blev gravid. Resultatet ledde hur som helst till stora ting i historien. Men det där med jungfru är tydligen omtvistat och beror på en felöversättning från hebreiska till grekiska, fick vi veta. I hebreiskan talar man om en ung kvinna, som redan då var bunden till Josef genom trolovning. Vi lär aldrig få det bekräftat.För egen del håller jag en slant på Gabriel. Han verkar ju helt förförisk. Tyvärr har de här manliga uttolkarna av Bibeln gjort detta till en stor sak, som har begränsat kvinnor i århundraden.
 
Men änglarna i bibeln är ju karlar allihop, låter det som. Gabriel, Mikael, Rafael..... Mina bokmärkesänglar som jag samlade när jag var barn, var små söta flickor, eller möjligen vackra unga kvinnor. Kanske var de någon slags androgyner, som man i dessa tider kan benämna hen.
 
Hur som helst, jag citerar maken: "Gabriel är en luring, en riktig luring och det är dom allihop"!

Inga kommentarer: