lördag 27 juli 2013

God mat en lördagskväll



Det blir lite improviserat så här en lördag i semestertider efter att ha rört på oss och sedan haft gäster i en vecka. Det har blivit rester, i och för sig inte att förakta, och lite plockmat. Det enda nya vi köpte för denna måltid var två skivor lammstek av svenskt kött. Fritösen har varit livligt använd dessa dagar. Men friteringen måste ske utomhus, eftersom vi inte har någon fläkt i köket. Det blir emellertid trevlig samvaro vid grillen samtidigt. Nu blev det en förrätt på en avocado med räkmajonäs (ja, inte bara majonäs, smetana fick också ingå och gräslök från kryddgården förstås) toppad med en skiva kallrökt lax, lime och dill. Till det ett glas svalt vitt vin.

Varmrätten blev alltså ett par grillade lamnskivor med friterad färskpotatis, lite kryddsmör, som var kvar sedan son och sonhustru var här. Annas komposition passade utmärkt till lammet. Och som grädde på moset avnjöt vi de första mogna tomaterna från växthuset. Små gula delikatesser. Till detta drack vi ett underbart vin, som vi fått av vännerna Kristina och Jan från deras resa i Italien i våras. Ett Veronese av yppersta klass, långt bättre än de numera så populära amaronevinerna, som översvämmar marknaden. Jag tycker att etiketten på flaskan är så fin. Den visar att huvuddruvan är Corvina med en liten touch av merlot och cabernet. Om jag förstår italienskan rätt är det ett vin med unika och oefterhärmeliga egenskaper.

Nu ska vi avnjuta en efterrätt med glass och smultron plockade i vår egen trädgård! Kan det bli bättre?


1 kommentar:

Erika sa...

Nej, det kan nog faktiskt inte bli bättre. Jag gillar beskrivningen av vinet "unika och oefterhärmeliga egenskaper". Tänk om man var unik och oefterhärmelig! Fast, ja, unik är man väl. På gott och ont...

Lamm är så gott. Och lax. Här har också ätits mycket ljuvlig mat och drucktits lite gott vin. Amarone drack vi nyss liksom en fantastisk champagne från Poul Roger. Den bästa jag druckit i mitt liv.

Sommaren är inte över för att jag börjat jobba. Nu ska jag strax sätta mig en stund i solen och dricka kaffe utanför lärarrummet. Då är livet gott. Kram!