måndag 23 september 2013

Moler


Idag  är det fyra veckor sedan jag opererades. Det har inte blivit mycket bloggande under den här tiden. Detta beror dels på en viss trötthet, dels på brist på inspiration, och kanske det faktum att jag fortfarande äter morfintabletter har ett visst inflytande på min koncentrationsförmåga. Nu satte jag mig i alla fall framför datorn och blev så påmind om att jag har ett inlägg till att skriva. Jag hade redan lagt in bilder från Molermuséet, som jag tänkt skriva som det sista inlägget från ön Mors i Limfjorden.

Jag hade aldrig hört talas om moler. Det visade sig vara en vit lera, som bara finns just där, vid Limfjorden i Danmark. Den här leran är grunden för de klitter som finns på Mors. Och i avlagringarna, som också består av vulkaniska asklager finns helt fantastiska fossiler och stora kristaller.

Muséet berättar om klitternas historia. Avlagringarna har från börjat skett när Jylland fortfarande var havsbotten för 55 miljoner år sedan. Man kan följa dessa miljoner års historia genom förstenade fiskar, fåglar, insekter och växter, som man funnit i leran och som man nu ställer ut i molermuséet. Där finns också världens bäst bevarade sköldpadda. Se bilden ovan.

Efter besöket på muséet, helt unikt i sitt slag, kunde man också ta en promenad till den s.k. molergraven, där man kunde se de skiktade lagren av lera. sammanlagt 60 meter tjockt. Där kunde man också få låna hackor och leta fossiler själv. Något vi dock avstod från. Men några bilder fick jag med mig.

Molermuséet var det mest sevärda av det vi upplevde på Mors. Jag har aldrig sett något liknande. Det  är inte för inte som man nu har blivit kandidat till Unescos världsarv.



Inga kommentarer: