lördag 7 december 2013

Väderlek


Väderlek, vad är det för ett ord egentligen? Lek är ju ett ord med en viss behaglig klang, tycker jag. Väder kan ju vara lite vad som helst vad gäller temperatur, nederbörd, vind osv. Men sammansättningen är ju lite förunderlig. Allt väder är ju inte en lek, om man säger så.

Igår morse, när jag drog ifrån gardinen i mitt sovrum, möttes jag av denna bild. Halva fönsterrutan täckt med snö- och iskristaller. Det såg faktiskt ut som en lek, eller i alla fall som en snygg juldekoration. Sådan där som man kan spreja på fönster och annat. Nu var det naturen som lekt och gjort fönstret så vackert. Men lekfullt kändes det inte, när man kom ut, minsann.

Det stormade fortfarande. Det kom inte så mycket ny snö, men den som redan låg på marken och taken yrde omkring och piskade i ansiktet i motvinden. Då var det inte så lekfullt längre. Och ännu mindre lekfullt var det väl inte för de stackars bilister, som från natt och morgon blev sittande i sina bilar på många vägar i Väst- och Sydsverige. På R40 mellan Ulricehamn och Borås var det tydligen totalstopp, eftersom flera långtradare ställt sig på tvären i de hala backarna.

Jag försökte googla på ordet väderlek, för att få en förklaring. Det enda jag hittade var att ordet används för att beskriva vädret under en viss period. Men varför det kallas för lek, kunde jag inte komma fram till. Får väl vända mig till ett av mina favoritprogram i radion "Språket". Där kan jag nog få svar.

Inga kommentarer: