torsdag 17 december 2015

Pepparkakor


Vad vore julen utan pepparkakor?! I vårt fall kan de aldrig uteslutas, även om vi inte äter det så ofta andra tider på året. Pepparkakornas historia har varierat i vår familj. Det är alltid jag som bakar dem. När barnen var små, i sällskap med dem, förstås. Då gjorde jag för det mesta degen själv. En period under hektiska arbetsår, köpte jag färdig deg. Men sedan några år tillbaka gör jag enbart dessa läckerheter: Hyvlade pepparkakor med mandel. Världens godaste och enklaste. Jag fick receptet av min vän Gugge, och hon hade redan hunnit baka två satser, när vi hälsade på dem i Malmö den gångna helgen. Hon serverade dem med en mogen brieost - mums! Gugge hade fått receptet av vår gemensamma vän Inger, så jag tackar dem båda för detta. Jag ska bjuda på dem med en underbar gorgonzola i lösvikt, som vi provade härom veckan. Delin på Coop hade tagit hem denna läckerhet och öste upp den ur ett tråg med en glasskopa.

Jag ville dela med mig av receptet också och skannade det, men det blev lite dålig kopia. Går att förstora, men jag tror att man kan hitta det på annat håll också. Håll till godo!


Innan jag började baka, tog jag på mig mammas förkläde, som hon sytt på senare år. Jag tog hand om det, när vi rensade hennes skåp efter att hon gått bort. Jag tog för en gångs skull en selfie för att visa det fina förklädet. Mamma hette Dagmar, därav d:t på bröstet.


God Jul på er!

2 kommentarer:

katt sa...

Hej på dej Vendla! Det är alltid roligt att läsa din blogg! Den här gången hade jag tänkt baka dina pepparkakor, men kan inte se receptet och lyckas heller inte förstora det. Jag vet inte hur man gör. Vet du var jag kan hitta det? Jag blir kvar i Stockholm över jul, men som du kanske vet åker jag till Turkiet i januari. Katterna ska då vara hos Sara. Jag är så glad för det och känner mej så trygg. Hoppas ni får det riktigt fint över helgerna.
Stor kram till dej och Inge!
Gullvi

Skogsviola sa...

Hej Gullvi!
Förstora genom att klicka på bilden. Annars kan du säkert googla på "hyvlade pepparkakor" alternativt, kan jag skriva rent och skicka på e-post. Meddela på facebook, för där är jag inne oftare.
kram och god jul!