onsdag 13 januari 2016

En gripande historia.

Det finns en grupp yrkesutövare, som jag beundrar och har gjort så länge jag varit medveten om deras existens. Det handlar om utrikeskorrespondenter. Så många kunniga, modiga och företagsamma korrar, som en har lyssnat på genom åren! Nästan alltid mycket värda att lyssna till.

Igår hände det att maken, som också är en ivrig radiolyssnare, hade hittat en bevarad inspelning från krigsåren, signerad Kurt Andersson. Kanske inte så känd nu för tiden, men många kommer nog ihåg hans ödesmättade rapporter från Ungernkrisen 1956. Jag var fjorton år då och kan än känna spänningen, när jag lyssnade till den mörka lugna rösten, som förmedlade de hemska händelser som utspelade sig i Budapest.

Kurt Andersson hade varit korrespondent långt tidigare. Under 40-talet var han stationerad i London och rapporterade därifrån under kriget. Maken hittade den här historien under rubriken Radiofynd. Han ropade på mig att jag måste komma och lyssna. Och jag fick mig till livs en fantastisk historia.

Jag uppmanar mina läsare att ta lite drygt fem minuter av er dyrbara tid och lyssna på det här.
Kvinnan i hissen heter den.

Inga kommentarer: