torsdag 3 september 2009

Hur står det till med jämställdheten?

Ja, det kan man undra! Som den mogna kvinna jag numera är, blir jag ibland förvånad över hur lite som ändå har hänt sen jag stod på barrikaderna på 60- och 70- talen. Nästan dagligen får man exempel på ojämlika förhållanden mellan kvinnor och män. Senast nu ikväll när jag kollar på kulturnyheterna i SVT.

Exempel 1: Svenska Filminstitutet har fått berättigad kritik för att man missgynnar kvinnliga regissörer när man delar ut sina stödpengar till filmprojekt. Det finns många duktiga kvinnliga regissörer, men dom verkar ha svårt att få loss pengar. En krystad förklaring som jag hörde var att utländska finansiärer (bl.a. i Tyskland) har svårt att tänka sig stödja kvinnliga filmmakare!

Exempel 2: Kanske ett lite udda inslag, men ändå. Det visade en indisk kvinna som trakterade det gamla instrumentet tabla. Det är i princip förbjudet för kvinnor att spela på detta instrument. Men denna härliga tjej hade trotsat konventionen och var nu en riktig virtuos.


För att stärka mig i tanke och handling har jag nu två böcker liggande på nattduksborden. I stugan läser jag Doris Lessing "Den femte sanningen". Den är rätt mastig så jag får nog kämpa lite med den, men nu ska det bli av. Ikväll har jag också tagit fram min gamla vän från 70-talet Marilyn French "Kvinnorummet". Den sträckläste jag en gång i tiden och det ska bli spännande att se om den håller fortfarande. Den får bli min kvällslektyr när jag är i stan.
Det kanske blir till att ställa sig på barrikaderna igen!

1 kommentar:

anna sa...

Vi kvinnor är inte heller köpande objekt för bilhandlare......