torsdag 27 augusti 2009

Mitt ovanliga förnamn......

..... börjar tydligen bli mer vanligt. När jag kollat lite vilka vägar mina bloggbesökare hittar mina stugtankar, har jag funnit att någon har googlat på mitt namn Vendla. När jag själv använder sökmotorn finner jag flera sajter som berättar om små barn som heter som jag.

Detta tycker jag är väldigt glädjande. När jag var barn och ung hade jag svårt att förlika mig med namnet. Det var så ovanligt att jag ofta måste upprepa det när jag skulle tala om vad jag heter. Detta var särskilt genant när jag var ute och dansade i tonåren och blev uppbjuden av killar jag inte kände. Senare har jag kommit att gilla att folk uppmärksammar mig på grund av mitt (som jag numera anser) vackra namn.

Det som bl.a. gjorde att jag försonades med att heta Vendla var när jag fick höra hur det gick till när mina föräldrar valde mitt namn. Det var min mamma som berättade för mig att när hon väntade mig, hade pappa och hon läst högt för varandra ur en bok av Eyvind Johnsson. I boken fanns en person som hette Vendla och de tyckte båda att det var ett så vackert namn att om det väntade barnet blev en flicka så skulle hon får heta det. Gissa om jag försökt få tag på den boken! Men icke! Olle Hedberg har däremot skrivit en bok om en Vendla, men mamma förnekade bestämt att det var den författaren, det var Eyvind Johnsson och ingen annan! Jag tycker i alla fall om att tänka på hur dom läst och tänkt på sin förstfödda. Välkommen var jag, det behöver jag inte tvivla på.

Den vanligaste formen av namnet och det som finns med i almanackan är Vendela. Det är numera ett ganska vanligt namn. Det var populärt vid sekelskiftet 1900 och blev åter populärt i slutet av 1990-talet, då det något år var bland de hundra vanligaste flicknamnen. 2005 fanns det 2.814 personer i Sverige som hette Vendela, varav 1.519 med namnet som tilltalsnamn.

Vendla är inte lika vanligt. I hela Sverige finns 279 personer med namnet, i Västra Götaland 48 och i Borås är vi 2 personer som heter Vendla! Detta enl. en namnsajt jag hittade på Google.

Så ensam är jag inte!

1 kommentar:

Långa Skuggan sa...

Tänk inte hade jag en aning om att du fick ditt namn på det sättet! Annars är det ju för det mesa så att om man tycker om en människa så tycker man att det namnet är vackert. Alltså är Vendla ett vackert namn för mig.