måndag 17 augusti 2009

Nu blommar det!

Det finns en sak som är bra med regnet. Vissa växtarter trivs alldeles utmärkt. Det har varit och är fortfarande en sådan praktfull blomning i våra perennrabatter i år och det håller fortfarande i sig. För mig är det en njutningsfull upplevelse att bara gå omkring och insupa alla sinnesintryck i en blommande trädgård, äng eller skogsbacke eller var man nu befinner sig. Jag förundras över varje liten blomma och frukt, för att inte tala om alla dessa insekter som dras till växterna, allt fjärilsfladder och humlesurr, det låter som en hel symfoniorkester stundtals.

Här kommer ett litet urval av mina skönheter:



Jag vet inte vad den här växten heter egentligen, men jag tror att det är en föräldlad form av rölleka. Jag har fått plantorna av min vän Sonja från hennes torp Solberget. Den blommar i år med gula och.......

......rosa blommor


Såpnejlikorna är ovanligt raka och ståtliga i år....


..... men vackrast tror jag ändå att mina luktärtor är. Jag har planterat dem i en rad cementkrukor och valt blå och ljust rosalila sorter. I krukorna har jag också planterat....


.....ljuslila hänglobelior som står vackert mot luktärtorna
Jag tycker att det doftar om de här bilderna!










1 kommentar:

Långa Skuggan sa...

Kommer i morgon och beskådar allt detta vackra live!