onsdag 7 juli 2010

Almedalen

Jag är intresserad av politik, har alltid varit. Därför kan jag inte låta bli att lyssna till och läsa om vad som händer i Almedalen. Ja, inte allt - det blir för mycket.

Jag har i alla fall upptäckt vissa sprickor i alliansen. Det gläder mig. Ju mer dom käbblar inbördes, desto bättre!

Igår gav sig major Björklund på äldreomsorgen. Han lovade att kommunerna skulle få pengar till att gå ut och gå med gamlingarna och att dessa också skulle få fler maträtter att välja på. Det var väl generöst! Men genast hoppar folkhälsominister Maria Larsson in och påminner Björklund om att "detta har vi redan beslutat i regeringen"! Kanske Björklund inte var med då eller glömt, men troligare är väl att han ägnar sig åt valfiske.

Idag sa Maud Olofsson att centern varit alltför solidarisk med sina allianssyskon och det är därför c har så dåliga opinionssiffror. Stora stygga bröder, som kör över lillasyster!

Moderata riksdagsledamöter klagar på sina egna regeringsföreträdare för att dessa ger för lite pengar till försvaret och finansminister Borg släpper inte pengapåsen till småpartiernas utgiftsförslag.

Så har jag också upptäckt att Reinfeldt och Borg tagit över Göran Hägglunds retorik om "verklighetens folk" och framför allt tidigare Karlsson och Wachtmeisters (om nån minns dom) "vanligt folk". Borg ombads av en journalist att definiera begreppet "vanligt folk". "Det är dom som sköter sig och tar ansvar för samhället" sa Borg, "dom som sätter sig i sin bil och åker till jobbet varje dag i industrin, skolan eller vården och som betalar skatt och inte lever på bidrag."

Dom ovanliga är väl barn och gamla, halta och lytta, börsspekulander, fria konstnärer, cyklister, fotbollsspelare.... du och jag och alla andra! Men "utanför", som vissa påstår är vi INTE!!! Jag tror vi är många vanliga och ovanliga som vill bli av med den här erbarmliga regeringen.

Inga kommentarer: