onsdag 28 december 2011

Julen är över...


...men ändå inte! Den ska ju vara ända till påska, sägs det.

Jag tänkte hur som helst uppdatera bloggen lite. Jag upptäckte att jag för första gången sedan jag startade det här skrivandet, inte redogjort för något om julstök och allt som föregår julen. Jag tänker inte bli alltför långrandig idag heller. Bara konstatera att vi haft en riktig myspysjul i stugan, maken, dottern och jag. Bastat varje dag, fint väder vid julaftonens promenad, god mat, ett långt parti rummy, Karl Bertil Jonsson på TV:n och så mat igen. De enda bilder jag tagit under julen var just några på maten. Så här såg vårt traditionella julbord ut i år. Till vänster, dukningen....



... och här kommer det kalla: tre sorters sill (vanlig inlagd, sherry- och currysill), löjrom med tillbehör, ägg med räkor, gravad röding, varmrökt lax, hovmästarsås, rökt renstek med pepparrotsgrädde, julskinka, senap, vitkålssallad och cheddarost...



...och så det småvarma, rödkål, revben, Janssons, köttbullar och prinskorv.

Fattas det något? Inte för oss i alla fall!

Det är dock inte slut på festandet. Nu åker vi till sönerna i Småland. Det brukar bli en del god mat där också. Och på nyårsaftonen hos kära bror och svägerska, brukar det inte heller gå av för hackor. Sen var det väl slut!? Icke sa Nicke! På trettondagsafton ställer vi själva till med en liten bjudning och det ska väl bli något gott då också.

Men troligen inget mer blogginlägg innan dess! Har full sjå med att äta!!

2 kommentarer:

messan sa...

Stort tack för dina ord! Man kommer inte lära sig det här även om man gjort det tidigare.

Vad mysigt ni haft det och så mycket god mat. Vi har oxå ätit gott och mycket av allt.

Varma kramar

Kvasthilda sa...

Ser att ni löst det där med julbordsdukningen på samma sätt som vi gjort några år nu - med en extra skiva över diskbänken. Himla smart. Jag köpte en röd "vaxduk" på IKEA i december med stora vita prickar på som fick agera duk den här julen. Förra julen var det ett vitt lakan :)