onsdag 2 december 2009

En alldeles vanlig dag...

... har det varit idag. Kaffe på sängen som vanligt. Vi brukar turas om att fixa det och det var min tur idag. Radions P1 på hela förmiddagen. Ring P1 börjar 9.20. Makens gamla ungdomskompis Per-Gunnar Engstrand från Jönköping ringer. Det gör han ganska ofta. Idag blev jag särskilt glad att höra honom, eftersom han argumenterade på precis samma sätt som jag själv gjorde i mitt inlägg "Adventspyssel och politik" i förra veckan.
Efter sen frukost, en vända på sta'n, det är ju lite extra nu inför julen. Sen direkt iväg för veckohandel på Coop Forum. Ja, vi hade gjort en lista först förstås. Sedan jag också blev pensionär har vi infört den ordningen att vi turas om varannan vecka att fixa vardagsmiddagar, dvs måndag - torsdag. På helgerna hjälps vi åt, eftersom vi båda är roade av matlagning. Maken hade plitat ner sina ingredienser till nästa vecka och tillsammans med allt annat blev det ganska mycket idag.
Hem och laga middag. Jag hade valt en smalrätt och vegetariskt, nämligen rotfruktssoppa med brödkrutonger. Bra vardagsmiddag tänkte jag. När jag lanserade idén för maken undrade han om jag inte planerade en efterrätt också. Han var väl rädd att han inte skulle bli mätt, kan jag tro. Detta hände redan på förmiddagen så därför har vi varit inne på Lulu's och köpt varsin bakelse. Jag minns inte när jag köpte bakelse senast. Längesen är det i alla fall. Sen visade det sig att soppreceptet innehöll både vin och grädde. Så någon smalmat blev det väl inte direkt, men gott blev det.
Ja sen börjar ju den roligaste sporten i TV, nämligen skidskytte, som nästan är mer spännande än vanlig skidåkning. Svensk dubbelseger! Så en riktigt helt vanlig dag blev det ju trots allt inte till slut.

Inga kommentarer: