tisdag 11 oktober 2011

Jag är en flitig radiolyssnare....

... Förmiddagarna i P1 är fyllda av intressanta program. Varje tisdag är det t,ex, "Kropp och Själ". Idag handlade programmet om sexualupplysning.

Gunilla Thorgren har nyligen kommit ut med en bok om Elise Ottesen-Jensen, "Ottar", den verkliga pionjären på området. Det var utgångspunkten för programmet, som löpte genom historien från 1900-talets början till dagens sexualundervisning i skolorna.

Jag har varit med en stor del av den tiden. Jag blev vuxen innan p-pillren fanns, jag började arbeta som familjerådgivare och abortkurator innan kvinnan själv fick avgöra om hon skulle avbryta en oönskad graviditet och jag var med när lagen ändrades och vi kvinnor fick lov att råda över våra kroppar. Det här programmet är väl värt att lyssna på. Jag lyckas inte länka direkt, men det går ju bra att kopiera och klistra in i adressfönstret på webben.
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1272

Senare på dagen råkade jag lyssna en bit på Vetenskapsradion i bilen hem från COOP. Det handlade om en uppfinnare, Håkan Lantz tror jag att han hette, som i tio års tid slagits mot de stora företagen för att få skydd för sina patent i långa rättsprocesser. Det var i slutet av programmet. Han berättade att hans mor präntat in i honom, när han var barn: "Du ska veta, Håkan, att inför lagen är vi alla lika". Det var en sanning med modifikation. "Vi är lika inför lagen endast om vi har lika mycket pengar!" Det var hans bittra erfarenhet och det tål att tänka på.

Inga kommentarer: