måndag 6 augusti 2012

En tur till Skåne

Vi åkte till Malmö för att hälsa på goda vänner under några dagar. Numera tar vi alltid tåget. Billigt och bra och så blir man inte så trött, som i alla fall jag blir av bilkörning. Praktiskt också på det sättet att snälla Gugge kommer och möter vid Malmö central. Den här gången mellanlandade vi bara i lägenheten vid Triangeln för att ställa av vår packning och sedan bar det ut till kolonin i Ärtholmen (eller Ärtholmen, som det lär heta i Skåne). Gugge och Lasse har en så fin koloni, men jag fick inte med kameran dit förstås. Både stugan och trädgården är nu klar efter omfattande ombyggnad och trädgårdsplanering, vilket tagit några år. Men nu är det så inbjudande och trivsamt, så man vill nästan inte ge sig iväg därifrån.


Dagen efter tog vi en tur till Helsingborg i det vackra vädret. Det är en stad som vi känner ganska väl, jag för min del ända sedan barndomen eftersom mina föräldrar hade vänner där. Men vi har faktiskt aldrig varit på Fredriksdal, varken på teatern eller i trädgårdarna. Det som gjorde starkast intryck på mig var rosenträdgården dit man leddes genom den vackra pergolan med klängrosor av alla tänkbara sorter.

Klängrosor är bland det vackraste jag vet, så det fick bli några bilder på sådana....


...... och så Nils Poppe förstås!



Det vackra vädret höll i sig alla tre dagarna vi var i Malmö och på lördagsförmiddagen tog vi oss ut till Ribersborg för att ta ett dopp i vågorna. Tro det eller ej, det var bara jag som vågade doppa mig! Lite obekkvämt eftersom det var så långgrunt, men blöt blev jag i alla fall! De andra i sällskapet doppade bara fötterna!

Sen tog vi tåget hem till Borås igen efter några mysiga dagar. Tack vännerna för trevlig samvaro, som vanligt

1 kommentar:

messan sa...

Vi var också iväg till Skåne en sväng. Det är något speciellt med ljuset där och som du visar alla fina blommor som verkar stormtrivas i deras klimat....härligt härligt.
Hoppas vi får lite sensommarvärme snart:).
Kramar