onsdag 26 juni 2013

Det regnar.....


 
....och vad gör man då en vanlig onsdag i juni? Heter man Skogsviola är det väl bara att sätta igång att baka, förstås. Men om det ska fortsätta med lågtryck från väster i samma omfattning som förra sommaren, då blir nog frysen full med bara bröd och bullar, är jag rädd. Det är lite oroväckande. Det började efter midsommar ifjol också. Jag minns bara en vecka med riktigt vackert väder. Turligt nog var det just den veckan vi hade budat ätteläggen att hjälpa oss med att lägga nytt tak på altanen. I år vill vi ha mer än en vecka med sol och vackert väder. Basta!!

 

Lite nostalgisk blir jag när jag tar fram den här bakduken. Den påminner mig om tiden då vi hade vår firma. Jag sydde sådana här bakdukar och sålde bland alla andra hantverksgrejer, vi hade i vårt marknadsstånd. Jag hade, och har fortfarande, filosofin att vardagsjobb blir trevligare om man har vackra ting till hands, när man jobbar. Så t.ex. sydde jag också små fina förkläden med stor ficka att lägga klädnypor i, när man hänger tvätt. Ett sådant har jag också kvar och det gör mig lite glad.
 
Nu kan jag inte brodera så bra längre med mina värkande artroshänder. Men baka kan jag. Knåda deg är bra handgymnastik. Och jag kan sy på maskin också. Det blir fortfarande lite alster i lappteknik, när andan faller på.
 
Men idag är det bak som gäller. Jag började på morgonen och fixade färska frallor till frukosten. Sedan bar det av till återvinningen med div flaskor och tidningar m.m. Vår återvinningscentral ligger på en plats, som kallas Femskiftet, beroende på att fem vägar möts där. Man kan inte tro att det finns så mycket folk, som behöver tömma sopor där borta i skogen, men det finns nog gott om torp och gårdar utefter de fem vägarna.
 
Väl hemma igen var det dags för nästa bak - mammas mumsiga vaniljbullar. Det är de som ligger under bakduken. De ska kalljäsa och det tar flera timmar. Men det gör ingenting, för under tiden har maken och jag noga planerat måltiden som vi ska bjuda fredagens gäster på, och nu har han gått ner för att tända bastun. Den välsignade inrättningen är  bra att ha i alla väder, men kanske just en sådan här dag, när det är lite ruggigt. Då är det extra skönt och mysigt med ångan inne i bastun och levande ljus i bastukammaren.
 
Ja, detta blev mina stugtankar denna regniga onsdag i juni 2013.

Inga kommentarer: