onsdag 15 januari 2014

Oranga kuvertet....

..... från pensionsmyndigheten har kommit idag. Och ett vitt kuvert från KPA. Så nu har vi än en gång fått reda på hur det ser ut på inkomstfronten för oss pensionärer. Blev det någon höjning möjligen? Det vågar vi väl inte räkna med.

Nej, det vågar vi inte. Så här ser det ut för min del:

Inkomstpensionen - 133 kr mindre
Tilläggspensionen - 231 kr mindre
Premiepension (som är väldigt liten för min del 267 kr) - 32 kr mer
Skatteavdrag faktiskt 157 kr mindre

Resultat netto 134 kr mindre i månaden jämfört med förra året.

Jag har också en liten tjänstepension från KPA. Där var bruttosumman 7 kr mindre än i fjol och skatten 2 kr mindre. Alltså en nettominskning med 5 kr!

Summa summarum, 2014 blir jag alltså 139 kronor fattigare varje månad!

Det ni! Vi pensionärer blev ju lovade en skattesänkning och jag fick sammanlagt 159 kronor i sådan. Men inte fick jag mer i plånboken för det. Resultatet blev ju i alla fall 20 kronor mindre! Håhå jaja!

Inga kommentarer: