torsdag 9 januari 2014

Städa ut julen

Det här skrev jag nyss på Face-book:

"sitter i stugan framför brasan och regnet öser ner utanför. Vi är här för att städa ut julen. Det ska ske i morgon. Nu har vi bastat, ätit middag, druckit vin och alla ljus är tända. Inga stumpar ska bli kvar. Det brinner i stora sjuarmade staken på spishyllan, i trearmade tomtestaken på Emils bokhylla, i Ansjoustaken på soffbordet, i de små lampetterna på väggen, tillverkade i metallslöjden i Sjöängskolan i Kalmar ( gissa av vilka) och i min lilla, lilla tomtestake som jag fick av farmor innan jag ens minns det själv. I morgon åker de ner i lådan att vila i källarförrådet till nästa jul."

Sedan lade jag till följande:

Det finns fler ljusstakar. På köksbordet har vi några röda kulstakar. De ljusen ska brinna i morgon till frukost. sen ska vi packa ihop allt och dra in till stan. Kyla och snö har aviserats, maken har ryggskott och livet i stan är trots allt bekvämare, även om vistelsen i stugan är bland det mest avkopplande som finns. Nu blir det till att åka ut och mata fåglarna, men övernattningarna får vänta till våren. Om det inte dyker upp några barnbarn till sportlovet förstås. Fast jag tror att fjällen hägrar mer trots allt.

Själv tror jag att jag ska ta med lite andra grejer till stan. T.ex. mina akvarellblock -färger och penslar. Och kanske dragspelet också om jag vågar pina grannarna. Och om två veckor träffas vi i kören igen. Stadslivet är inte så dumt det heller.

Lite av makens hemblandade glögg finns kvar. Den tar vi också med till stan. Men sen är det slut på julen. Nu ser vi framåt mot ett fint 2014, det år när vi ska fira vårt guldbröllop. Det ni!

Inga kommentarer: