måndag 3 februari 2014

Julklappsböckerna

Nu har jag läst ut mina tre julklappsböcker. Stor behållning har jag haft av dem alla. Det har varit väder att sitta inne och kura, och vad kan då vara bättre än en god bok. Lite annat har jag ju läst mellan varven. bland annat två nya Vi-tidningar, fullspäckade med intressanta artiklar.

Böcker är väl den bästa julklappen. Och det ska vara riktiga böcker, som man kan känna och dofta. Jag har svårt att tänka mig att läsa en hel bok på dator, vare sig det är laptop eller läsplatta. En bok ska kännas fysisk tycker jag. Är det någon som kan känna en riktig doft från en läsplatta?!

I förra veckan var jag på kafé med en god vän, som jag inte träffat sedan i somras. Vi satt med våra tekoppar i tre timmar och tiden rann snabbt iväg. Vi hade så mycket att prata om. Och vi pratade bland allt annat också om böcker. Det är ett så inspirerande samtalsämne och Monica, som är svensklärare har mycket att tillföra.

Jag ska inte ge mig in på några längre rescentioner, men här är i alla fall de böcker jag fick i julklapp.



Lena Anderssons Augustprisbelönade "Egenmäktigt förfarande". En ganska tunn liten bok, men med ett fantastiskt berörande innehåll, som jag snart ska läsa om. Jag tror att det finns fler nyanser att upptäcka.


Än klappar hjärtan av Helena von Zweibergk. En roman om syskonrelationer, något jag är intresserad av.


Och till sist, även den Augustprisbelönad i dokumentärklassen, Bea Uusmas "Expeditionen, Min kärlekshistoria". Även den hade jag svårt att lägga ifrån mig. Fick slita mig från den, när jag var tvungen att göra något annat. En helt fantastisk bok!

1 kommentar:

Polargrevinnan sa...

Flera böcker att lägga till min lista. Tack för tipsen.
Jag måtte disponera min tid lite fel för det blir inte så många timmar att läsa. Det blir en stund på kvällen men ofta är jag för trött och somnar från boken. Det blir att läsa om sista sidan nästa dag.
Det är trevligt att träffa vänner
och fast man inte setts på ett tag så känns det som det var igår.
Tack för alla fina kommentarer.
Ha det bra.
Kram Viola