onsdag 26 februari 2014

Bokrean

Så var det då bokrea igen. Den enda rea, som jag helst besöker första dagen. Så även i år. Efter det att jag varit på sista besöket hos sjukgymnasten, stämde vi möte på stan och tågade in i Akademibokhandeln. Det var en del folk, men inte så mycket, som var brukligt förr om åren. Och jag tyckte inte utbudet var så fullödigt i år heller. Men så har det ju varit länge nu och vi hittade lite som vi ville läsa. Det blev skönlitterärt för hela slanten. Maken brukar leta historieböcker, men hittade inget som var intressant för honom. När vi var klara hade vi lagt sex volymer i korgen. Två, som han hade valt, två som jag hade valt och två, som vi båda ville ha. Så här blev det.



Kanadensiska författaren, ofta tippad i nobelpristider, Margaret Atwood, har varit en favorit sedan 1970-talet, liksom amerikanskan Joyce Carol Oats. Oats fanns också med på rean med romanen Dykvinnan, men den verkade lite för mörk för mig. Det fick bli Atwood. Den här romanen Upp till ytan, är hennes genombrottsroman och jag har inte läst den tidigare. Det ska bli spännande att läsa den.


Robert Gustafsson är en favorit alltsedan jag första gången såg honom i en Bosse Parnevik-show på Cirkus i Stockholm för en herrans massa år sedan. Jag blev tipsad om hans memoarer av sonen Mattias. Denna bok har jag redan börjat läsa.


Maken valde två böcker. Först Mikael Niemis Fallvatten. Niemis genombrottsroman, Populärmusik från Vittula, gjorde stor succé i vår familj, mycket på grund av igenkänningsfaktorn. Och det i flera avseenden, miljön, språket och för yngste sonens del, garagebandet. Det andra valet för makens del blev nedanstående. Förrädare av Ola Larsmo. 


Vi hade båda satt upp P O Enquists Liknelseboken på våra önskelistor i julas. Ingen vågade väl köpa den av rädsla för att det skulle bli dubbelköp. Men nu finns den på rean och den är nog det mest självklara köpet. Jag tror inte jag läst något av Enqvist som gjort mig besviken. Maken började med den här boken


En riktig bladvändare ville vi också ha. När jag läste på baksidestexten att Carlos Ruiz Zafón nu återvänder till De bortglömda böckernas gravkammare från Vindens skugga, var valet givet. Den romanen lyssnade vi till som ljudbok under en lång bussresa. Jonas Karlsson läste och det förkortade tiden avsevärt att följa händelseförloppet.

Det blir nog kanske några fler böcker på rean, fast vi bestämde oss för att inte köpa så många fler, när vi flyttade till en mindre lägenhet. Men det går inte att låga bli!

Inga kommentarer: