tisdag 5 maj 2009

Deklaration och fotboll

Igår var sista dagen att lämna in deklaration. Nu för tiden är detta mycket enkelt. Det tar bara några minuter att knappa in uppgifterna på datorn, bekräfta med en kod och skriva ut en kvittens. På den tiden det tog lite längre tid, skapade maken och jag en tradition att gå ut och ta en öl, efter vi stoppat blanketten i inkastet på skattemyndigheten. Vi har inte hittat någon anledning att sluta med denna trevliga sed och därför travade vi iväg framåt 18-tiden för att inta position på Bishops Arms.


Redan innan vi hunnit fram till Stora torget, hörde vi ett oväsen och skymtade en polispiketbuss vid sidan av Rådhuset. "Vad är det nu som är på gång?" undrade jag. "Det är väl någn ny demonstration" sa maken. Sen kom vi på - "fotboll" sa vi båda på en gång. Vi är lite dåligt uppdaterade i ämnet, men derbyt Elfsborg - IFK Göteborg hade vi ju hört talas om.


Nåväl, på puben var det god stämning, fullt hus med både guliganer och änglar och en del annat vanligt folk också. När maken hämtade ölet vid disken frågade killen i baren direkt om maken trodde det skulle bli en bra match. Han utgick från att alla gäster hade intresse i detta.


Jag har alltid hållit på Elfsborg. Inte för att jag är särskilt fotbollsintresserad, men när vi levt i förskingringen långt borta från hemtrakterna, har det varit trevligt att ha ett lag att följa. Kalmar FF har också en plats i mitt hjärta, eftersom vi bodde och trivdes bra i den staden under en ganska lång och viktig period i livet. Lite patriot kan man ju unna sig att vara.


När vi gick hem hade det samlats fler änglar på torget och fler poliser också. Tre fulla piketbussar och fyra hästar med poliser på ryggen. Dom inger verkligen respekt. Vi gick tätt förbi två av dom och man känner sig väldigt liten intill dessa mäktiga djur.


Jag tycker det är synd att det ska behövas så stora polisinsatser för en vanlig fotbollsmatch. Ska inte idrotten förbrödra?! Det fick man ju lära sig en gång i tiden, men det verkar inte gälla längre!

2 kommentarer:

Långa Skuggan sa...

Fast Elfsborgs supportrar, Guliganerna, dom är ju faktiskt kända för att vara snällingar. Det är de där hemska göteborgarna och stockholmarna som kommer och bär sig åt.
Förresten såg vi matchen på TV. Elfsborg spelade riktigt fin fotboll. Roligt att se.

Anonym sa...

Det där med att gulliganerna skulle vara snällare än andra fotbollsfans vet jag inte. De har inte mer trafikvett i alla fall. Jag var tvungen att ta ut bilen och köra förbi arenan under matchvällen och gulliganerna var inte det minsta gulliga. Inte mot oss bilister åtminstone.

Kram
/Lina