onsdag 27 maj 2009

Liljekonvaljen blommar

Liljekonvaljerna blommar nu för fullt i slänten på vår tomt. Konvaljer har varit en av mina favoritblommor sedan jag var barn. Det var en årlig tradition att gå till "Bosgårn's hage" hemma i Örby och plocka liljekonvaljer vid tiden för Mors Dag. Jag minns att jag tyckte det var så vackert i hagen och på vägen dit. Det grönskade och blommade och vid något tillfälle utefter vägen stannade vi och pappa skar sälgpipor åt oss. Jag minns att vid ett tillfälle hittade vi en fasanhöna som låg på ägg. Hon flyttade sig inte, låg alldeles stilla, fastän vi var alldeles intill henne.

Konvaljen har följt mig genom åren och när min själs älskade och jag bestämde oss för att gifta oss skulle det förstås vara konvaljer i brudbuketten. Inte för att vi skulle ha något bröllop! Nej, det skulle ske i all enkelhet en torsdagsförmiddag på rådhuset i Göteborg men fotografera oss skulle vi och brudbukett skulle jag ha. Jag önskade konvaljer och violer, vilket maken hade beställt i en blomsteraffär vid Redbergsplatsen. Han hade dock inte sagt att det skulle vara en brudbukett och när detta gick upp för blomsterhandlaren ville denne ha ta lite tid på sig att ordna till något för mig att hålla i. "Och så ska ju ni ha en vit blomma i knapphålet" sa han till brudgummen. "Ska jag?" sa brudgummen. "Jajamen", sa blomsterhandlaren och tryckte en vit nejlika i kavajslagets knapphål.
Detta tog ju lite tid, så vi insåg att vi inte skulle hinna med spårvagnen till rådhuset, som vi tänkt, utan vi fick ta en taxi. Maken satt och fingrade lite besvärat på nejlikan och när vi var framme och hade betalat taxin, överlämnade han blomman med en suverän gest till taxichauffören. "Ska jag ha den!?" sa chaffisen förundrat. "Varsågod" sa maken och sedan klev vi in till borgmästare Wilkens och blev vederbörligt vigda. Sedan stack vi till fotografen och därefter åkte vi på bröllopsresa till Norge. Denna stora händelse i livet ägde rum för snart fyrtiofem år sedan.
Här är bildbeviset, konvaljer i buketten, men ingen vit nejlika i knapphålet!

Inga kommentarer: