söndag 22 november 2009

Mattor, mattor

Vi har varit i Stockholm några dagar. Hälsat på dottern, varit på mysig adventsmiddag med SRF-seniorerna och som vanligt vandrat runt på en utställning. Denna gång på Liljevalchs.
När jag tidigare i höst hörde att Liljevalchs konsthall skulle ha en utställning med Märta Måås-Fjetterströms produktion, tänkte jag direkt att detta vill jag se. Och jag blev inte besviken. Det var ju inte bara Märta det handlade om utan också hennes efterföljare. Några av dem kände jag till tidigare, men jag visste inte att så många av dagens kända konstnärer har låtit sig inspireras av MMF och designat mattor i hennes efterföljd. Där fanns Karin Mamma Andersson och Jochum Nordström, Ernst Billgren och Charlotten Gyllenhammar och många fler.
Jag tycker det är underbart att textil konst och konsthantverk numera uppskattas efter förtjänst. Märta Måås Fjetterström och hennes efterföljare har gjort en stor insats i detta sammanhang och Liljevalchs har bidragit med denna fina utställning.
Tyvärr får man ju inte fotografera sådana här ljuskänsliga verk. Istället för mina egna bilder rekommenderar jag istället Liljevalchs fint upplagda sida om utställningen på http://www.märtaflygerigen.se (jo, det ska vara märta med ä).

Inga kommentarer: