måndag 19 april 2010

Barnbarnen

Jag har fyra barnbarn. De är alla smålänningar. Under den gångna helgen har vi varit där och träffat alla fyra. Jag är som alla far- och mormödrar mycket stolt över mina barnbarn, så därför vill jag göra en kort presentation av dem. Här är dom:

Albin är yngst. Han går i andra klass och hans stora passion i livet är ishockey. Nu är hans egen träning slut för säsongen, men han följer både elitserien och NHL. Och han blir inte utan idrott för egen del nu heller. Igår började fotbollsträningen för hans del.

Här är Albins storasyster Tilda, fjorton år. Hon är en riktig idrottstjej, spelar både fotboll och handboll och sysslar även med några individuella sporter. Men nu är det fotboll som gäller. I helgen var det träningsläger inför seriespelet, som börjar denna vecka. Lägret avslutades med en match mot Bodafors, som Tildas lag, Hultsjö, vann med 3-0. Jag tog bilden på Tilda efter väl förrättat värv.

Här kommer Tildas och Albins kusiner. Först Emil, som går i sjuan och fyller fjorton till sommaren. Av bilden framgår vad som är hans stora intresse. Han är jätteduktig på att handskas med dessa maskiner. När han ska visa mig saker på datorn, fattar jag inte så mycket. Men jag har alltid tyckt det är roligt, när barn och barnbarn behärskar sådant som inte jag gör. Jag blir alltid lika imponerad.

Så till sist - mitt äldsta barnbarn Kalle, femton år på det sextonde. Han går i nian och har nyligen fått prelimnärt besked om att han är antagen till elteknisk linje på gymnasiet. Kalle är en inbiten fiskare. Bilden tog jag när Kalle höll på att sortera någon slags fiskedrag som han skulle bjuda ut på Tradera. Varje gång vi träffas bjuder han in sin farfar på fisketurer. Det blev inget denna gång, för båten har inte kommit i sjön än. Men inbjudan står kvar. Kalle cyklar också MTB, ett intresse som han delar med sin far.
Sista bilden visar Kalle med en av de nyaste familjemedlemmarna. Numera finns också två mellanpudlar, Bosse och Frasse, i hemmet. De upptar en stor del av hela familjens tid och intresse.

Inga kommentarer: