måndag 26 april 2010

Vilken härlig, vårlig helg!

Nu känns det som om jag vill bosätta mig i stugen på direkten. Vi har haft en underbar helg med varmt och soligt väder, fågelsång nästan dygnet runt och välbehövligt trädgårdsstädande.
Maken har satt upp nya holkar i år och det verkar som om många av dom har fått invånare. Vi har sett både blåmesar, talgoxar och nötväcka ta sina bostäder i besittning. T.o.m. vår knipholk, som varit tom flera somrar tycks duga i år. I fredags såg jag en kniphona flyga ur holken. Vi tror och hoppas att hon ligger där inne nu.
Trädgården är sen efter den långa vintern. Jag har sått lite i växthuset för att ha plantor att sätta ut när den riktiga värmen kommer. Men elementet måste stå på nattetid. Igår sådde jag också ruccola och persilja bl.a. Tre veckor senare än ifjol, kunde jag konstatera, när jag plockade bland märkstickorna. Då hade jag sått den 4 april. Men jag kände mig ändå nöjd, när jag hade plockat ut mitt trädgårdsarbetsbord på sin sommarplats under linden och satt ut bockar med bevattningsbrickor fulla med små krukor. En del av mina första sådder har kommit upp, såsom krasse (slinger och busk), luktärtor, en sorts låga rödaktiga solrosor och några pyttesmå groblad av blomstertobak. Basilikan visar sig också. Till nästa helg ska vi sätta potatisen. Det brukar vi göra runt 1:a maj.
Vi lagade god mat, som vi avnjöt efter väl förrättat värv. På lördagen blev det grillade kycklinglårfiléer, som maken marinerat och potatisknyten på färskpotatis, cypriotisk visserkigen, men ändå! På söndagen blev det varmrökt lax med en egenhändigt skapad potatissallad på utöver potatisen, purjolök, rädisor och gurka i en sås av Crème fraiche, lite majonäs, en gnutta honung och provencalsk örtkrydda. Det kändes också riktigt vårligt.
Synd bara att jag glömde kameran i stan, men mina läsare kanske kan se ljuvligheterna för sin inre syn!

2 kommentarer:

Långa Skuggan sa...

Jag blir lite avundsjuk på era fågelholkar. Det är trögt hos oss. Funderar på att sätta upp skyltar: Rum att hyra - eller Zimmer frei för dom som kommer söderifrån.

Skogsviola sa...

Beror nog på att dom har gott om andra hål att flytta in i.