måndag 24 maj 2010

Mat, människor och grodor....

.... i Kungsparken i Malmö. Detta har vi varit med om under den gångna helgen.
Vår sedvanliga gökotta tillsammans med bästa vännerna är en tradition sedan vi bodde och arbetade i Holsbybrunn, Vetlanda. Nu bor de i Malmö och vi i Borås, men vi fortsätter att fira gökotta varje år. Detta ska vi göra till döddagar, har vi bestämt. I Malmö är platsen för denna tidiga morgonfrukost i det gröna, Kungsparken. En vacker park mitt i storstaden. Dit drog vi vid halv åtta-tiden med ryggsäck, dramaten och Lasses cykel med dignande väskor, alla fulla med mat, dryck tallrikar duk, sittunderlag m.m.
Vi hittade en fin plats under en blommande kastanj. Det hade regnat lite under natten, men bänken runt kastanjens stam var nästan torr och vi dukade som vanligt upp vår medhavda matsäck. Måltiden tar flera timmar, si så där fyra fem, och sen går vi hem och sover på maten.
Denna gång blev det väldigt trevligt på hemvägen. I en vacker damm spelade en ofantlig massa grodor. För första gången använde jag filmfunktionen på min kamera och fick både bild och ljud. Fantastiskt - detta blir bra för bloggen, tänkte jag. Men det tog en sådan evinnerlig tid att lägga in den, så jag tröttnade. Däremot fick jag en bild på en fantastiskt trevlig man, som vi träffade vi groddammen. Han heter José, är spanjor och konstnär, i första hand fotograf. Han har sitt "kontor" på ett par parkbänkar i Kungsparken, dit han går varje dag.
Förutom att jag inte fick in grodfilmen (jag ska försöka en annan dag från en annan dator) hamnade dessutom de andra bilderna i fel ordning. Men här är dom i alla fall:

José och Inge i samspråk

Gugge, Lasse och Inge avnjutande vår läckra buffé...

...som syns på denna bild.

Inga kommentarer: