måndag 16 maj 2011

Samsö, maten



Vi kom till Samsö, tidig söndagseftermiddag. Maken och jag hade sovit över hos bror min, eftersom vi skulle åka redan halv fem på morgonen. Vi samkörde med syster och svåger och tog oss till Samsö med bil via Malmö - Köpenhamn till Kalundborg på västra Själland. Därifrån gick färjan till Samsö. Den tog knappt två timmar.

Vi checkade in på hotellet och sedan bar det av direkt ner till hamnen. Då kom första överraskningen. Vår goa svägerska, Marianne, som arrangerat det mesta av turen, hade plockat med sig ryggsäckar fulla med godsaker, som hon dukade upp på ett bord i sanden. Vilken trevlig början på Samsövistelsen! Mousserande vin, ostar, skinka, oliver, kex...



... och värdinnan sken som en sol!



Svåger Claes har filmat sedan 60-talet. Hans filmer utgör en värdefull dokumentation om släktens historia. Naturligtvis var kameran med nu också. Det har varit svårare för oss andra att fånga filmaren himself, men jag lyckades faktiskt den här gången. Efter avslutad picnic sitter han här med sin kamera tillsammans med broder Stig.



Alla som provat äta i Danmark, vet att där kan man få fantastiskt god mat. Vi hade verkligen tur denna gång. Ballen Badehotell visade sig vara rena gourmetrestaurangen. Vi hade köpt inkvartering med frukost och tvårätters middag. Redan första kvällen blev vi överväldigade över den goda maten, förrätt gratinerade kammusslor med massor av rom och läcker kryddning och till varmrätt ett underbart lammkött, som bara smälte i munnen. Det kunde faktiskt konkurrera med det godaste maken och jag smakat i den vägen, nämligen kokt dilamm, som vi åt i Rom en gång för länge sedan. Jag tog inte med mig kameran till matsalen på hotellet, så jag har inga bilder därifrån, men jag försäkrar - fint var det! Till kaffet ville vi ha avec och då kommer man in med en hel bricka full med olika sorters rom, sorter som i alla fall jag aldrig hade hört talas om, utom någon enstaka.

Luncherna intog vi ute på byen i de orter vi passerade. Två måltider intogs i huvudorten på ön, Tranebjerg. Det fick bli typiskt danskt - smörrebröd och sill.
Första dagen blev det en klassiker, mer mat än man tänker sig, nämligen "stjerneskud" (stjärnfall). Två sorters fisk och räkor förstås. Till det en Tuborg grön och Gammeldansk. Och nästa dag blev det....




.... sildanrettning, 4 sorters sill, remoulade och rågbröd - och så förstås en grön igen och Aalborg snaps förstås! Skönt att ha chaufför hela resan. Brodern fick ta igen på kvällarna!

Inga kommentarer: