torsdag 11 augusti 2011

Gourmetmat i Sävsjö

Vi älskar god mat i den här familjen! Man kan säga att vi är både matglada och matlagningsglada. Intresset har spridit sig till barn och barnbarn. I våras berättade jag om barnbarnen, som lagade mat åt oss. Den här gången hann vi med att gästa båda familjerna och det blev fantastiskt god mat på båda ställena.

Sista kvällen hos äldste sonen med familj tog jag fram kameran och förevigade maten, som vi undfägnades med. Daniel är ju den ende av oss som är proffs på området och det märks ju förstås. Framför allt att han kan improvisera så fantastiskt bra utifrån de råvaror han har tillgång till för tillfället. Så här blev det i lördags:

Förrätten blev små minipizzor med diverse godis på, serverade på en stor skärbräda med en kall öl till ute i trädgården.




Tillbehören till varmrätten utgjordes bl.a. av kantareller, som far och son hittat när de tog en långpromenad med hundarna, medan jag följde med sonhustrun till Pelargonmuséet.


Kantarellerna stektes och blandades med en läcker rotsakspytt....

alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5639631084400482930" />



...som tillsammans med en sallad serverades till....






... den helstekta fläskfilén, vackert uppskuren i saftiga skivor med kantarell- och rotsaksblandningen som underlag.

Rött vin till förstås och så småningom kom det fram en smaskig chokladkaka med kaffe och diverse avec.

Kan man ha det bättre?!

4 kommentarer:

messan sa...

God mat är det bästa som finns iaf i min menning:) Här hemma lagas det mycket gott!
Kramisar

Elina Devini sa...

Vilken härlig blogg! :)

Vill bara sticka in nosen och tipsa om en ny köp- & sälj marknad på nätet för kläder/accessoarer/barnkläder: www.reuse.se

Ha en riktigt go dag!

Skogsviola sa...

Kul att ni gillar min blogg och god mat blir det mer av när jag beskrivit min och makens fredagsmåltid. Mera om detta i morgon! Kram på alla mina bloggbesökare!

Skogsviola sa...

Kul att ni gillar min blogg och god mat blir det mer av när jag beskrivit min och makens fredagsmåltid. Mera om detta i morgon! Kram på alla mina bloggbesökare!