lördag 13 augusti 2011

Istället för kräftor


Igår skulle vi ätit kräftor. Det är ju dags nu. Fullmånen står som ett gyllene klot över Sävshultsjön. Jag ringer till Mats Larsson i Sexdrega. Vi har handlat levande kräftor, fångade i Ätran hos Mats varje år sedan vi flyttade in i vår stuga. Nu säger Mats att han ingenting kan lova. Dom har skjutit på fisket en vecka. Det börjar bli brist på kräftor i Ätran. Jag beställer i alla fall 2 kg till nästa vecka om utifall att...

Alltså får man hitta på något annat till fredagsmyset på tu man hand med maken. Det blir lammstek till huvudrätt. Inte dåligt det heller. Helgrillat med potatisgratäng, gott kryddsmör och grön sparris. Innan dess hade jag gjort en toast med getost, inspirerad av en av förra helgens middagar i Sävsjö. Jag gjorde också en liten chutney av de fåtaliga svarta vinbär, jag plockat på vår lilla buske.


De vanliga tillbehören beledsagades av några droppar vit tryffelolja, inköpt i Alba, Piemonte vid senaste italienresan. Fantastiskt gott till potatisgratängen.



Ikväll åt vi ytterligare en fantastiskt god middag. Maken grillade spareribs och ugnsbakade potatishalvor med örtkryddning. Jag gjorde en förrätt med räktoast och en rabarberpaj med mandel till efterrätt.

Sen kom ruelsen. Barnen på Afrikas horn! Här sitter vi och gottar oss i vårt överflöd. Det blir några hundringar extra på mitt Rädda Barnen-konto.

Inga kommentarer: