måndag 8 augusti 2011

Massor av pelargoner



Sonhustrun tog med mig till ett underbart ställe - Pelargonmuseet i Bodafors. Aldrig tidigare hade jag hört talas om att det fanns ett sådant! Men det gör det! I en nerlagd missionskyrka i det lilla samhället Bodafors mellan Sävsjö och Nässjö, ligger det. Jag har aldrig sett så många olika sorter pelargoner på en gång. Och fantastisk engagerad guidning fick vi av den vänliga damen som förestod samlingarna.

Vi fick veta att pelargonerna härstammar ursprungligen från Sydafrika och där fanns också några stora plantor som var importerade direkt därifrån. En sort som vi fick förevisad för oss blommade på vintern t.ex. Där fanns andra kuriositeter, ett litet exemplar, som förädlats i Norge för länge sedan och som bara fanns i ett par exemplar. Och mycket annat förstås. Jag hänvisar till pelargonmuseets hemsida, där man kan läsa om hela härligheten. en mycket intressant läsning enligt min mening.
www.pelargonmuseum.se


Pensépelargon


Museets innehavare och entusiastika guide


En stor planta, direktimporterad från Sydafrika och vinterblommande


En liten rosablommande, som jag glömt namnet på


Kaktuspelargon


Här framgår av skylten vad den kallas


Här är en annan rosa variant, som jag gillade mycket


Och till sist den lilla norska rariteten.

Inga kommentarer: