onsdag 17 augusti 2011

Kräftor, tack och lov!


För en vecka sedan ringde jag till Mats, innehavare av Larssons livs i Sexdrega. Jag ville beställa levande kräftor, fångade i Ätran, som jag gjort i många år nu. Det har blivit en tradition att kräftorna ska inhandlas just där. Men i år verkade det dystert. Det stod till och med i tidningen att flera fiskelag begränsade fisket i år, av rädsla att det ska bli utfiskat! "Dom har skjutit på fisket en vecka" sa Mats dystert, "så jag vågar ingenting lova!"

Men idag, fick vi i alla fall köpa 2 kg levande prima kräftor från Ätran, som rinner nästgårds Larssons affär. Nu har vi kokt dom på sedvanligt sätt med dillkronor, salt och sockerbitar och dessutom lite porter som smaksättning. Nu står fatet på svalning i snickarboden. I morgon kväll ska maken och jag premiärsmaka årets läckerheter på tu man hand med västerbottenspaj och tjeckiskt öl och lilla nubben därtill.

Och jag som kryddat eget brännvin i år. Med johannesört, rött som självaste kräftorna!

Inga kommentarer: