fredag 4 november 2011

Jobs bok

Igår kväll besökte maken och jag Carolikyrkan. Den största och äldsta kyrkan i Borås. Eftersom vi inte är särskilt kyrksamma - ja inte ens medlemmar i Svenska kyrkan blir det inte så ofta. Ja, Gustav Adolfs kyrkan förstås, eftersom vi ofta har körkonserter där. Men Caroli - bara en gång tidigare har vi styrt våra steg dit. Det var på en jazzkonsert på den tiden vi fortfarande hade jazzfestival här i stan.

Men igår hände något intressant. Man arrangerade samtalskväll om Jobs bok i Gamla Testamentet. Och det var inte vilka samtalare som helst. Inbjudna var två av mina absoluta favoriter i åsikts- och opinionsbildarbranschen nämligen f.d. ärkebiskopen KG Hammar och chefredaktören och poeten Göran Greider. Samtalsledare var Borås Tidnings chefredaktör (tidigare kulturchef) Stefan Eklund.

Jobs bok är tydligen en udda företeelse i Bibeln. Den liknar ingenting annat i GT. Men Jobspost har man ju hört talas om.

Nu ska jag inte berätta om vad som står skrivet i Jobs bok - ännu. Jag har just tagit fram min gamla konfirmationsbibel och har tänkt läsa själv först. Men så mycket förstår jag att det handlar om en mycket rik och mäktig man, som har stort inflytande och respekt hos alla. Han är from, gör goda Gud behagliga gärningar. Men Gud prövar hans tro och lojalitet och utsätter Job för ofattbara prövningar, berövar honom alla hans ägodelar, sjukdomar drabbar honom osv. Job överger inte sin tro, men han blir arg på Gud som utsätter honom för allt detta.

Det blev ett spännande samtal mellan Greider och Hammar. Det kom att handla om tro, förstås, men också om politik, vishet - ett begrepp som tål att diskutera - kriser i livet, framgångsteologin - ett begrepp som är högst aktuellt i vår tid.

Nu ska jag läsa Jobs bok och själv reflektera, som den hemmafilosof jag utger mig för att vara. Jag återkommer i ämnet.

Inga kommentarer: