söndag 27 november 2011

Kulturhuset



Jag är lycklig nog att bo i en stad med ett rikt kulturliv. Dessutom ett fantastiskt fint Kulturhus. Efter halvannat år i tillfälliga lokaler har Kulturhuset genomgått en omfattande renovering och det har blivit SÅ FINT! I fredags invigdes hela härligheten mitt på dagen med avtäckning av skulpturstaden Borås senast förvärvade verk, Fredrik Reuterswärds "Var rädd om jorden". Konstnären själv var på plats och nu står den som ett utropstecken på PA Halls terass framför Kulturhuset, dit vi f.ö inte har mer än femtio meter att gå från vår bostad.

Kvällsprogrammet inleddes kl. 17.00 med aktiviteter på alla scener inklusive konstmuseet, där man framförde flera musikaliska föreställningar. Det var också där, mitt i en av salarna med pågående utställning av Hilma af Klints stora "psykedeliska" målningar, som vi fick oss en underbar musikupplevelse till livs. Så här löd presentationen i programmet:
"ZilliacusPerssonRaitinen - Goldbergvariationerna
Stråktrion bildades 1999 och har etablerat sig som en av de mest intressanta kammarmusikensemblerna i Sverige idag. Cecilia Zilliacus, violin, Johanna Persson, viola och Kati Raitinen, cello, Arbetar ständigt med att utforska den spännande repertoaren för stråktrio. Grammisvinnare 2008 och 2011."



Det var bland det bästa jag hört i kammarmusikväg! Vilken fantastisk viruositet de här tjejerna gav prov på. Känsligt, kraftfullt, Bach kändes bara så modern! Och tjejerna var så samspelta och visade äkta spelglädje.

Jag är så glad för vårt fina Kulturhus. Dagen efter läste jag i BT att det är långt ifrån alla kommuner, som gör sådana här satsningar på kulturen. Borås Stadsteater recenseras regelbundet i rikstäckande media, liksom konstmuséet. Båda med oftast fina recentioner.
För att inte tala om vårt moderna bibliotek. Fyra av tio kommuner har kulturhus enl. undersökning från SKL. Inte så illa ändå och 22% av de svenska kulturhusen är byggda på 2000-talet. Västra Götaland ökar mest. Jag tycker att satsningarna på kultur är en viktig politisk fråga. Mer argument för detta kommer jag kanske tillbaka till i bloggen.

Inga kommentarer: