onsdag 29 oktober 2008

Namnsdag


Idag är det den 29:e oktober. Då passar det att förklara min bloggsignatur. Jag heter nämligen Viola som tredjenamn och det är min namnsdag idag. Jag heter Viola efter min mamma som hade det namnet som andra namn. Men det är en dag till. Det var nämligen min pappas födelsedag. Därför var vi förr tre i familjen som hade anledning att fira denna dag. Nu är både mamma och pappa borta sen länge. Pappa skulle fyllt 96 idag om han levat, men han lämnade sorgligt nog jordelivet redan när han var 68. Till nyår blir det 28 år sedan. Därför är numera 29 oktober mest en vemodets dag.


Jag hittade ingen viol bland mina bilder. Det får blir en blå primula istället. Ur estetisk synpunkt var det pappas älsklingsfärg, men symboliskt var han en varmt röd människa.

3 kommentarer:

lugnåfin sa...

Grattis moster Vendla!
Kram från Lotta

Anonym sa...

Grattis, grattis!

Kram från din andra systerdotter som för tillfället surfar mer på internet än jobbar. Det går utför med arbetsmoralen....

Skogsviola sa...

Tack så mycket för gratulationerna! Och Lina, du har väl all anledning att ta det lite lugnt på jobbet!