torsdag 4 december 2008

Continental Borås!

Korv- och terrinförsäljning
Creperiet
(Tyvärr schabblade jag bort bilden på paellakocken)

Det händer en del härliga saker så här före jul. I år har köpmannaföreningen lyckats locka hit en kontinental marknad. Här kan man nu i några dagar handla franska ostar, spansk paella, tyska korvar och någon holländsk specialitet, som jag inte riktigt fattar vad det var. Maken och jag gick och njöt bland stånden och handlade ihop till en middag bestående av paella, härligt franskt bröd med knaprig skorpa och späckat med linfrö och sesamfrö. Till efterrätt franska crepes spetsade med Grand Marnier. Dessutom handlade vi med oss fransk vitlökskorv och terrine de carnard au poivre, två burkar, en för vårt eget julbord och en att ge i present till vännerna Lasse och Gugge i Malmö, dit vi reser i morgon. Själv fick jag tillfälle att rådbråka min franska en stund. "Oh, parlez vous francais, Madame" sa den lilla tjejen i korvståndet och log så rart. "Un petit, seulemant" nickade jag förtjust.
Sedan gick vi till systemet och köpte en flaska Rioja till paellan. Det kunde de tyvärr inte tillhandahålla på torget, men det var ju inte spanjorens fel!

Nu får vi bara hoppas att boråsarna handlar ordentligt så det här gänget kommer tillbaka nästa år. Själva åker vi som sagt till Malmö, där dom redan är rätt kontinentala.

Inga kommentarer: