onsdag 17 december 2008

Konsum hi och Konsum hå!

Detta var titeln till en låt som Bengt Sänd gjorde en gång i tiden. Den var väl ganska mycket satir, men jag vill använda den som en hejaramsa till Konsum. Jag har varit medlem i Konsum sedan 1964. Jag gick med när jag flyttat permanent till Göteborg och fått en egen studentlägenhet. Då fanns en konsumbutik i stort sett varje kvarter. Sedan har jag varit Konsum trogen.

Det är mycket som ändrats på de här åren. Från att ha suttit och räknat kassakvitton, lämnat in en påse med kvitton efter nyår och så småningom få en postanvisning med upp till 3-4% av årets köpesumma till att dra ett kort och scanna in varorna. Jag behöver inte ens träffa en kassörska utan kan scanna av mitt köp i en egen automatisk kassa. Jo, jag får en gång i månaden en eller två, ja tom tre checkar om 50 kronor hem i brevlådan, men någon riktig återbäring är det ju inte. Det får jag på OK, som jag naturligtvis som äkta kooperatör, har varit med i så länge jag haft bil.

Varför är jag så ihärdig i min trohet mot konsum? Det är ju numera inte någon större skillnad mot andra företag i branschen. Var är medlemsinflytandet nu för tiden t.ex.? Och inte är det billigare heller, snarare tvärtom. Men KF är faktiskt inte helt som andra företag. Jag är som medlem fortfarande delägare. Jag får kallelse till medlemsstämma och jag deltager i en referensgrupp. Det är ingen privatkapitalist som tjänar på hur mycket jag handlar och inga aktieägare.

Nu finns bara en konsumbutik i Borås och det är stormarknaden Coop Forum. Jo, en till, i Dalsjöfors. Men den butiken ville Konsum Väst lägga ner, så de idoga dalsjöforsarna tog saken i egna händer och bildade egen konsumförening. Jag är naturligtvis medlem där också. Nu undrar jag om det är något politiskt i det hela när inte konsum kan etablera sig i större omfattning i stan. Min kära syster, bloggaren Långa skuggan, hade ett inlägg igår om orättvisor i Borås. Min något konspiratoriska tanke är att detta även gäller konsum. På ett referensgruppsmöte härom året fick vi information om att man ville etablera Konsum Extra på Brodal. Sen visar det sig att det inte verkar bli något av detta. Istället ryktas det att Lidl ska få bygga där!!! Hemska tanke!

När Ica Maxi öppnade vid Åhaga, lade lokaltrafiken om busslinjerna så att flera linjer passerar vid Ica och med täta turer, medan den enda linje som passerar Coop hotades med nedläggning. Den fick dock vara kvar, men med betydligt glesare turtäthet.

Med sådana beslutsfattare i kommunstyret blir kampen hård för oss konsumentkooperatörer. Men vi ger oss inte! Konsum hi och Konsum hå!!

Inga kommentarer: