torsdag 16 september 2010

Jag blev så glad......

.... när jag lyssnade på Studio 1 i P1 igår. Min pessimism inför valet, som jag gav uttryck för i mitt förra inlägg, lade sig lite, när jag fick höra Samira. Hon är en ung kvinna, som ska rösta för första gången och har ingått i en liten grupp om tre personer, som Studio 1-redaktionen följt sedan försommaren. De tre hade från början ingen aning om hur de skulle rösta och de har framträtt och berättat om sina tankar några gånger tidigare. Förra gången, för ca en månad sedan, lutade Samira åt att hon skulle rösta M.

Men igår hade hon bestämt sig. Och... hon hade ändrat sig! Hon skulle rösta på socialdemokraterna. Vad var det som gjort att hon ändrat sig? Jo, Samira hade gjort precis det jag önskade att alla gjorde - hon hade tänkt! Och hon hade inte bara tänkt på sig själv!

"Jag har lyssnat och tagit reda på mer" sa Samira. "Först tänkte jag att det var bra att de borgerliga lovade jobb åt ungdomar. Det var något som gynnade mig." (Att även de rödgröna lovat att ta itu med ungdomsarbetslösheten hade tydligen undgått henne). "Men", fortsatte hon, "allt annat jag hörde från M tyckte jag inte om. Jag kan inte bara tänka på mig själv. Jag har t.ex. jobbat i hemtjänsten, och jag vet hur dåligt många gamla har det. Det är viktigare att de får det lite bättre. Jag vill rösta på ett parti som vill bevara välfärden."

Sa Samira. Älskade Samira, som fick mig att tro på den solidariska människan igen!
Jag skrev ett mail till Studio 1-redaktionen och bad om en hälsning och tack till Samira. Hoppas den kom fram.

Inga kommentarer: