söndag 5 september 2010

Skördetid

Dessa dagar av hög klar luft, sol och blå himmel, städar jag och skördar i trädgården. Detta är verkligen en "carpe diem"-tid. Så njutningsfullt! Det lockar lite att plocka fram akvarellfärger och block och föreviga dessa stunder på det sättet. Men det går fortare med kameran. Så jag gjorde ett stilleben på min fina bänk runt stammen på den stora boken. Där har jag suttit på min dyna och bundit kryddbuketter till torkning, dragon, mynta, citronmeliss, och rensat ut de sista ruccolabladen.



Det blev så fint i kryddlandet, med de växter som ska övervintra, salvia, gräslök, dragon, citronmeliss, persilja....

....och till våren blir det plats för nya ettåringar.

I morse vaknade jag till några visdomsord i radion. Det var Sören Olsson (en av författarna till Sune- och Bert-böckerna) som gav oss tankar för dagen. Jag hörde inte hela, men det handlade tydligen om vikten av att tänka självständigt och ta ställning till livsfrågorna utifrån mina egna genuina övervägningar och känslor. Jag skrev ner hans avslutningsord:

"Om jag inte litar på min egen intelligens, vem är det då som väljer mitt liv?"

Inga kommentarer: