fredag 22 oktober 2010

Såå bra!


Fredagslyriken på Stadsteatern i Borås har startat igen för säsongen. Det började förra veckan med uppläsning ur Kerstin Thorvalls "Jag är en grön bänk i Paris". Jag kommer inte ihåg att jag läst något av hennes lyrik tidigare, kanske någon enstaka dikt, men inte någon samling. Nu måste jag genast skaffa ett ex av denna lilla bok, för det var faktiskt riktigt, riktigt bra.

Idag bjöds vi på lyrikprgram av Karin de Frumerie och Anders Tolergård, som båda två just nu spelar i "Snart kommer tiden" på Stadsteatern. Rubriken på programmet hette "Att se sig om" och handlade om identitet. Det var ett fint urval av dikter av nya och gamla poeter och också med inslag av visor. Mycket stämningsfullt, och det hela avslutades med "Drömmarna" av Freddie Wadling.

Fredagslyriken, som nu går av stapeln i det tillfälliga Kulturhusets café, är en riktig oas i fredagsjäktet. Vilken förmån att klockan tolv på dagen sätta sig och njuta av professionella uppläsare, som lägger ner hela sin själ och känsla i det de gör. Och ingenting kostar det heller!

Jag skannade dagens program, hoppas det går att förstora så mina läsare kan se det.

Inga kommentarer: