fredag 29 oktober 2010

Ny fredagslyrik


Dagens lyrikprogram presenterades av en ung diktare vid namn Susanne Algestam, född i Luleå, och numera bosatt i Svenljunga. Programmet hade titeln "En aborre korsar min väg", och det var precis så mystiskt som det låter.

Faktum är att både maken och jag hade lite svårt att förstå Susannes dikter. De var späckade av metaforer, vilket hon själv betonade. Problemet för mig var inte att det var mycket metaforer, problemet var att jag inte kunde föreställa mig de bilder, som alla dessa metaforer skulle illustrera. Jag brukar kunna se bilderna framför mig, när jag hör eller läser en metaforrik text, men den här gången blev det till stor del obegripligt. Jag hade svårt att få sammanhang i dikterna. Det var lite synd, för jag skulle väldigt gärna velat få den där känslan av aha - det är så hon tänker! Men tyvärr, det blev alldeles för mycket ord och för lite sammanhang för min del.

Vi fick trösta oss med den glada Kerstin (f.ö. vår värdinna på sommarvinprovningen), som förestår kaféet på kulturhuset och hennes dignande disk med gott kaffebröd och annat. Ni som finns i Borås för jämnan eller som kommer dit på besök - hälsa på i kulturhuet och titta in till Kerstin. Hennes läckerheter är väl värda ett besök!

Inga kommentarer: