måndag 1 november 2010

Senhöst



Det var ett par underbara dagar ute i stugan. Söndagen strålade med en visserligen blek höstsol, men det var vindstilla och sjön låg lugn och fin. Det kyliga doppet efter bastun kändes precis lagom nu. Sådana klara höstdagar, när vi klarat av den sista trädgårdsstädningen inför vintern, är nästan den bästa tiden för bastu. Då känns kontrasten mellan bastuns hetta och vattnets svalka som allra bäst.

Jag tog en bild från stugtrappan mot sjön, men ingen bild kan göra känslan riktig rättvisa, i alla fall inte med denna fotograf. Och hur mycket jag än ställde in kameran på rörliga motiv och zoom och annat, så lyckades jag bara fånga en nötväcka med någorlunda skärpa. Men dom finns, dom andra också. Tro mig!

4 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Bastu har jag varit i idag. Inte så fint som du och ingen sjö att hoppa i. Jag går på vattenjympa med bastu efteråt.
Måndagskväll är ofta datakväll för mig. Herrn spelar bridge.
Det har varit trevligt att läsa hos dig. Tänker på vad du skrev om nostalgin bland bloggarna med matlagning m.m.
När man fått några år på nacken känns matlagning som ett måste.
Undrar hur många köttbullar eller bullar jag har satt fram på bordet.
Jag har alltid arbetat och jag kan inte tänka mig att dagens förvärvsarbetande kvinnor ser någon nostalgi i matlagningen. Kanske perioder då de är mammalediga. Vad jag beundrar är allt hantverk som kvinnor håller på med. Numera är det en hobby men förr var det ett måste att sticka och sy.Med dagens alla hjälpmedel har vi tid att blogga också.
Ha en bra och trevlig vecka.
Kram Viola

Skogsviola sa...

Jag blir så glad för dina kommentarer. Det känns som om vi har så mycket gemensamt. Själv har jag älskat att handarbeta, det har varit avkopppling från jobbet. Numera har jag svårt för detta eftersom jag har ganska svår artros i båda händerna. Jag har svårt att greppa och hålla fast nålar, stickor och virkkrokar. Men som tur är har jag fullrörlighet i fingrarna, så datorn är nu mitt huvudsakliga skaparverktyg. Och det är inte så dåligt!
Kram på dig!
Vendla (Gunvor Viola)

Långa Skuggan sa...

Du är faktiskt en hejare med kameran också tycker jag. Även om du inte fick med nötväckan. Dina bilder blir väldigt stämningsfulla.
Och tröjan som jag har lovat att sticka åt dig när du nu inte kan, den kommer. Kanske fram till midsommar eller nåt. Jag har ett par kvar före än så länge.

Kristina sa...

Jättefins bilder! Hantverk kan variera både med tiden, intresse och möjligheter. Men hantverk är det likväl! ha en fortsatt fin höst.