torsdag 18 november 2010

Gugges gardiner



Vi är i stugan och förbereder inför de kommande helgerna. Ett måste vid denna tid är att byta gardiner. Jag har samlat på mig många gardiner under årens lopp. En del har väl gått till mattrasor, men många betyder minnen. De här gardinerna har jag fått av min kompis Gugge. Hon har designat och vävt dem själv tillsammans med sin mamma. Hon vävde dem till huset i Sjunnen, Vetlanda, där de bodde när vi blev vänner.

När Gugge och Lasse flyttade till Skåne, fick jag ta över gardinerna. De passade inte i det nya huset i Svalöv. Men i vår stuga passade de bra. Jag har sytt om den lite med hällor i stället för veckband, men som tur var fanns det fem längder, så jag fick till hällorna och dessutom en kappa till sovrumsfönstret.

Det är riktigt fina linnegardiner och jag blev så glad när jag fick dem. En sådan samlare som jag hade nog inte nänts ge bort dem, om de varit mina från början. Men Gugge är en generös själ och nu bor hon i en sekelskiftesvåning i Malmö med jättehöga fönster, så gardinerna hade hon ännu mindre haft användning för nu.

När jag nu tog fram gardinerna, blev jag riktigt nöjd med mig själv, för jag hade faktiskt kallmanglat dem och behövde bara stryka ut vecken. Och visst är de vackra. Till jul ska det komma en blomma i fönstret också.

Inga kommentarer: