tisdag 18 januari 2011

Menyer

Någon gång på 1980-talet började jag skriva menyer för måltider, när vi hade gäster och när vi firade något i familjen eller andra speciella tillfällen. Jag hittade dem, när jag rotade efter recept i en gammal pärm, som jag inte öppnat på länge.

Det blev en kulinarisk resa genom tre årtionden, när jag bläddrade i mina gamla menyer. Så mycket god mat vi lagat genom åren! Och så många roliga fester vi haft!


Jag trodde nog att våra matvanor ändrats en del under dessa år. Men jag upptäckte att flera av rätterna, som dyker upp i menyerna, är sådana som vi fortfarande lagar till då och då. Så t.ex. åt vi den fisksoppa som finns med på första exemplet här intill så sent som nu i julas.



På 80-talet skrev jag menyerna för hand. Första datorn dök upp i vårt hem 1991. Den finns med på andra menyn. Den hade en skrivare med traktormatning. Det var före Internet. Jag hade gått en kvällskurs i ordbehandling och registerhantering på komvux i Vetlanda. Då manövrerade man med f-tangenterna. Min nya dator var lyxigt utrustad med en mus.


Min senaste meny är från 2008. Jag har kommit ifrån vanan att skriva menyer. Vi har inte så mycket fester, gäster och familjemiddagar nu heller med alla barn utflugna och boende på andra håll. Men det var en trevlig idé och jag tror att jag ska återuppta den. Det är ju rentav kulturhistoria!

PS. När jag förhandsgranskar ser jag att jag skulle nog scannat bilderna lite större. Men ni får väl klicka själv för att få förstoring!

Inga kommentarer: