måndag 30 januari 2012

Fågelräkningsdag


Jag har skrivit förut i bloggen om mitt intresse för fåglar. Inte direkt så att jag hör till dom där som åker land och rike omkring för att samla på någon sällsynt liten kvittrare. Nej, men en gång om året räknar jag dom som finns på och runt mitt fågelbord. Annars är jag mest intresserad av att studera fåglarnas beteende. Det finns många slutsatser man kan dra av detta. Jag skrev en gång att jag tycker att fåglar är den grupp av djur som är mest likt människor. Det står jag för fortfarande.

Nu är det riktig vinter och då är de små liven flitiga runt bordet. "Vinterfåglar inpå knuten", så heter Ornitologiska föreningens kampanj. Jag var ute en vända i fredags och räknade fåglar från köksfönstret i stugan och idag, måndag var sista dagen. Nu har jag skickat in min rapport. Flest till antal var grönsiskorna, inte konstigt eftersom de är s.k. strykfåglar. Det betyder att de stryker omkring i stora flockar och letar mat. Jag hörde dem på långt håll när jag klev ur bilen. Det är ett fasligt tjattrande.

Jag har en alltför enkel kamera för att fotografera fåglar, men jag tog en bild över den frusna sjön med en strimma sol på nedgång innan jag for in till stan igen.
Och fåglarna då? Ja det blev några arter nämligen följande: större hackspett, koltrast, talltita, svaartmes, blåmes, talgoxe, nötväcka, skata, grönsiska och domherre. Resultat för hela landet redovisas på www.sofnet.org för den som är intresserad.

1 kommentar:

messan sa...

Min dotter och jag pratade precis om just fåglar men vi pratade om alla dom som valt att flytta till varmare klimat:). Tur att inte alla gör det så vi får ha fåglar att mata så här på vintern.
Kramar